Els robots, amenaça o oportunitat per als mitjans de comunicació?

Els robots, amenaça o oportunitat per als mitjans de comunicació?

Els robots ja són a les redaccions i s'encarreguen d'elaborar notícies d'àmbits com ara els resultats esportius i econòmics o el temps.

Los Angeles Times, als Estats Units, va ser pioner quan, el 2014, va ser el primer mitjà a publicar la informació sobre un terratrèmol ocorregut de matinada a Califòrnia, basant-se en les dades del Servei Geològic nord-americà. I ho va fer un robot, que va detallar la intensitat o la localització del terratrèmol. També va informar de posteriors rèpliques, sota el nom de Ken Schwencke, periodista i programador de Los Angeles Times (1).

 

D'especialistes en la cobertura de terratrèmols també n'hi ha al Japó. Quan es produeix un sisme, el canal públic NHK comença a emetre automàticament en mode d’emergència, amb imatges de les càmeres robotitzades, controlades a distància, que la companyia té pertot el país.

A l'agència nord-americana Associated Press les màquines produeixen notícies curtes sobre els resultats financers trimestrals de les empreses gràcies a algoritmes. La informació s'elabora en qüestió de segons a través del sistema Automated Insights (2). El 2015, a més, l'agència ha començat a oferir notícies d'esports universitaris, també generades per robots.

 

Seguirà Andorra l'exemple d'aquests mitjans? Per exemple, amb els resultats dels equips andorrans? Com veuria del departament d'Esports d'Andorra Televisió l'arribada d'un nou “company” que escriu una notícia curta i senzilla, que no pas una crònica treballada, sobre el partit, pocs segons després que hagi acabat, perquè estigui penjada al web a l'instant?

Sembla que l'arribada dels robots a les redaccions és una tendència que anirà a l'alça. Per tant, ens podem plantejar la següent pregunta: És la intel·ligència artificial una amenaça per als llocs de treball? En alguns casos, potser sí. En d'altres els robots poden ser un bon complement per tractar informacions de caràcter més tècnic, mecànic o per oferir notícies breus amb una rapidesa que és inabastable per a la capacitat humana.

De moment, sabem que són precisos, fiables, ràpids i, a més, treballen 24 hores al dia. Ni es posen malalts, ni agafen la baixa. Ara bé, ni tenen capacitat d'anàlisi, ni són escèptics, ni crítics, ni són creatius, ni transmeten emocions. Per tant, de moment, són complementaris. Caldrà veure si això serà així el 2030, quan Narrative Science (3), empresa que produeix textos a partir de dades, preveu que el 90% de les notícies seran generades per les màquines.

 

Referències:

1- http://www.latimes.com/local/lanow/earthquake-27-quake-strikes-near-westwood-california-rdivor-story.html#ixzz2wEWmfUmX

2- https://automatedinsights.com/

3- https://www.narrativescience.com/

 

Un article d' Anna Lladó

Comparteix: