L’Institut de Música a la tele. Capítol 2: Barroc alemany

L’Institut de Música a la tele. Capítol 2: Barroc alemany

Amb Marta Ferreira, Guillem Aldosa, Toni Gibert I el grup de violes de L'IM

En aquest segon capítol escoltareu la música de diferents compositors, tots pertanyents a l'anomenat barroc alemany, que van viure entre el final del segle XVII i la primera meitat del XVIII. De fet dos d'ells, Johann Sebastian Bach i Georg Friederich Händel, van néixer el mateix any, el 1785.

Aquests compositors, que són una peça clau per entendre el successiu desenvolupament de la música culta europea a partir de Mozart, van escriure peces tant instrumentals com vocals en un estil contrapuntístic rigorós i articulat.

La música alemanya d'aquesta època expressava una profunda religiositat, lligada a la reforma protestant impulsada per Martin Luter un segle abans.

De Johann Sebastian Bach destacarem la seva personalitat reservada, tot família, feina i església. Va viure els últims anys a Leipzig, al servei del Consell de la Ciutat, exercint el càrrec de mestre de musica i director d'orquestra.

De G. Friederich Händel destacaria la imatge d'un compositor a la moda, famós a tot Europa, sobretot per les seves nombroses òperes a l'estil italià, i d'empresari teatral amb alternes fortunes.

Les peces de G. Ph. Telemann (1681–1767) són un bon exemple del seu mestratge en escriure música per a petits conjunts (famosa la seva Tafel-Musik).

L'extracte de l'oratori Judas Maccabeus, de Friederich Händel, és un bon exemple de la seva última producció, orientada cap a la música religiosa.

Com a referències discogràfiques podem citar les gravacions de grans barroquistes, com Nikolaus Harnoncourt, sir John Eliott Gardiner o sir William Christie, amb les orquestres respectives, però destacaria l'apassionada interpretació de les Partites per a violoncel solo de Bach per part d'un intèrpret de renom internacional com Lluís Claret.

El repertori i els intèrprets

El grup de violes interpreta:

-Concert per a 2 violes – G. Ph. Telemann

-Concert per a 4 violes – G. Ph. Telemann

-Cànon -  J.  Pachbel

Com veieu, hem canviat d'escenaris. Interprertar peces del barroc alemany en un aparcament va ser tota una experiència!

El grup de violes l'integren: Meri Barajas, Ariadna Tena, Isabel Falcó, Maria Bird, Anna Bartumeu, Carmen Mascarell, Cerni Pol,  Esteve Ticó, Sílvia Garcia i Eva Santamargarita.

Totes les actuacions que veureu durant aquests 13 capítols que hem preparat es van gravar en només tres dies. Per això després de tantes hores de rodatge, sempre hi ha d'haver algun moment més distès...com aquest de l'Albert, director i realitzador del programa:

La Marta Ferreira a la guitarra interpreta:

Bourré de la suite en Mi m. BMW 996 de J. S. Bach

Marta Ferreira

Alumna de.: guitarra i flauta

7 anys a l'Institut de Música

Aficions que es puguin explicar: la música i llegir

Un desig:  poder-se dedicar a la música professionalment

Abans de la gravació el professor de la Marta, el David Sanz, comprovava que la guitarra estigués afinada perquè la interpretació sortís perfectament!

El Guillem Aldosa al violí i el Toni Gibert al piano interpreten:

 Cor de Judas Maccabeus  de G. F. Haendel

Guillem Aldosa

Alumne de: violí

7 anys a l'Institut de Música

Aficions que es puguin explicar:  la fotografia i l'esquí

un desig: arribar a tocar a l'ONCA

Toni Gibert

Professor d'assignatures teòriques i director d'orquestra

7 anys a l'Institut de Múisca

Aficions que es puguin explicar: lectura, cinema, el menjar i el vi.

Un desig: que desapareguin els mediocres de la terra

Comparteix: