20 milions públics en 14 anys per accelerar la sostenibilitat

Aquest navegador no admet l'element de vídeo.

El Govern ha invertit 20 milions d'euros des del 2011 per potenciar la transició energètica i la mobilitat sostenible a través dels programes Renova i Engega.

Aquest any, hi destina 2,75 milions d'euros, el mateix que l'any passat. El gros, 2 milions, se'n va al pla Renova, que se centra en aïllament d'edificis i plaques fotovoltaiques. La resta pertany al pla E-Engega, focalitzat en vehicles elèctrics i híbrids. Just aquest dijous s'han presentat les noves convocatòries.

D'una banda, la implantació de plaques fotovoltaiques i la substitució de finestres amb l'objectiu d'aconseguir un millor aïllament dels edificis, afavorint així l'eficiència energètica, són els dos programes del pla Renova que tenen més èxit. Un projecte que s'ha millorat amb la digitalització i la simplificació de tràmits tenint en compte que l'any passat, un centenar de sol·licituds no van prosperar per manca de documentació. 

Des de la seva creació l'any 2011, s'han lliurat 3.100 ajudes, poc més de 400 l'any passat. No es preveu una allau de sol·licituds de cop, però sí que el programa s'esgoti. Tot i això, el Govern descarta publicar una segona convocatòria com va passar l'any 2022 per dos motius: donar suport als usuaris davant la pujada de preus de l'energia arran de la guerra d'Ucraïna i donar resposta a l'alta demanda en la instal·lació de plaques.

En aquest sentit, per rebre l'ajuda, la instal·lació no pot haver costat més de 6.000 euros, un límit que s'ha decidit abaixar per ajudar sobretot les instal·lacions més petites. En paral·lel, es manté una bonificació per a aquells edificis que vulguin rehabilitar-se amb l'ajuda del programa i destinar-se al lloguer. 

"El topall que hi havia pel 2023 era de 8.000 euros i ara s'ha fixat en 6.000 euros, ja que permet fer instal·lacions de fins a uns 15kW, gaudint de l'ajut màxim del 40%. És en aquestes instal·lacions més petites on realment convé centrar tots els esforços i poder ajudar al màxim perquè es puguin desenvolupar". 

Carles Miquel , director d’Energia i Transports.

D'altra banda, el pla Engega, que ara passa a dir-se E-Engega, es focalitza a donar suport als conductors que volen adquirir vehicles totalment elèctrics o híbrids endollables per afavorir la descarbonització. El procés per participar-hi també s'ha optimitzat, amb un reglament més comprensible i especificant que la sol·licitud l'ha de fer el beneficiari i no el punt de venda.

Des que es va instaurar, ara fa 7 anys, l'acollida ha anat in crescendo fins arribar a 742 vehicles en un parc automobilístic de 1.642. Com a novetat, enguany s'ha decidit reduir en un 25% les ajudes directes per sol·licitant amb l'objectiu de repartir-les molt més. En aquest cas, l'executiu també està convençut que el programa s'esgotarà. 

"A cada sol·licitant de vehicle el·lèctric pur, per exemple, es donaven 8.000 euros de subvenció directa. Ara, el programa donarà 6.000 euros directament a la persona que es vulgui comprar aquest vehicle. Pensem que aquesta ajuda és suficient".

David Forné, secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat

Informa: Laura Cugat
Imatges: Nil Forcada 

Informació relacionada

Aquest lloc web utilitza “cookies” per recollir informació estadística sobre la seva navegació i millorar la seva experiència com a usuari. Si vostè continua navegant en aquest lloc web s’entendrà que accepta l’ús de “cookies”.