Un andorrà ha dissenyat l'exoesquelet més utilitzat en les cadenes de muntatge de grans marques d'automoció
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Creix la consciència sobre els riscos de la salut en el treball i amb això, les solucions. Un andorrà ha realitzat un disseny que permet descansar les cames en llargues jornades on la cadira és una incomoditat o un perill.
En una cadena de producció d'automoció, una cadira pot suposar un risc.
Però, per altra banda, són moltes hores dempeus. Solució? Un exoesquelet passiu que es comporta com una maleta, lligat a cames i peus i regulable. Permet guardar una posició de descans i recuperar reg sanguini, ja que no pressiona el cor de les cames. El seu dissenyador, Marc Sapetti, explica com funciona: fa una rotació del maluc cap al davant i que la posició sigui ergonòmicament correcta. Les cames sempre estan actives ja que facilita el retorn de la sang. El segon cor el tenim darrere els genolls".
Així s'augmenta la productivitat en el treball i es promociona la salut del treballador. Tanmateix, la idea original era més cara, tecnològica, pesada i complicada. "El projecte inicial tenia servomotors, sensors per tot arreu, bateries, molta tecnologia, típic d'universitat", explica el dissenyador. Una feina que va simplificar.
Tot i que confessa que mai s'ha assegut bé a les cadires té certa debilitat pel seu disseny i altres utensilis d'oficina com la funda d'ordinador incorporada a la maleta de viatge. Al final es tracta de fer la vida més fàcil al treballador.
Informa: Rosa Alberch
Imatges: Albert Refart
Imatges cedides: Marc Sapetti