Andorra, pol d'atracció d'emprenedors vinculats amb la tecnologia i el talent
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
En els últims anys Andorra s'està convertint en un pol d'atracció d'emprenedors amb projectes tecnològics i d'inversió estrangera i actualment són diverses les empreses que ajuden a les persones i empreses a instal·lar-s'hi. Segons alguns testimonis, són molts els factors que motiven a venir i els beneficis fiscals cada vegada se situen més cap a la cua.
La pandèmia ha potenciat la descentralització i el treball telemàtic i, de retruc, ha crescut, i molt, l'interès per instal·lar-se a Andorra. Jaume Torres, soci fundador de la consultoria estratègica internacional ANCEI, explica que l'any passat 250 persones o empreses els van contactar perquè es volien instal·lar al país". Assegura que "no venen a fer la competència als antics sectors sinó que estan focalitzats en la tecnologia i el talent". Torres entén que "l'única manera de repartir riquesa i pdoer viure en les condicions actuals és que el país en generi".
La majoria de perfils provenen de territoris propers com Catalunya o València. D'entre els motius per venir, Torres ressalta que els beneficis fiscals estan passant a un segon terme i només el temps farà que es deixi de vincular Andorra amb el destí de grans patrimonis.
Són diverses les empreses d'aquest perfil que ajuden els nouvinguts a instal·lar-se i, en aquest punt, es considera que els tràmits administratius i bancaris han de ser molt més fàcils i àgils.
L'Albert Villalobos és enginyer informàtic i un dels emprenedors que ha escollit Andorra com a escenari per desenvolupar el seu projecte. Explica que de seguida va trobar "un interès per venir i exposar la proposta". Diu que va trobar "tot tipus de facilitats" per instal·lar-se i "començar un projecte des d'aquí". Afirma que "costa arribar a trobar aquest vincle amb el mercat i fer-se sentir".
L'objectiu és crear una aplicació on l'usuari pugui expressar la seva necessitat i, a través d'un xat, el negoci hi pugui contactar. Dins un marc digital, es vol conservar el tracte personalitzat que esdevé el factor diferencial del petit i mitjà comerç.
Informa: Laura Cugat
Imatges: Desirée Sala-Marta Pons-Anna Romagosa
Locució: Anna Mata