Augmenta el registre de viatgers per la por a quedar atrapat en un viatge

Aquest navegador no admet l'element de vídeo.

Cada vegada són més els que s'inscriuen al registre de viatgers del ministeri d'Exteriors a l'hora de fer un viatge internacional. Episodis com el terratrèmol del Marroc o l'esclat de conflictes armats ha fet prendre consciència de la necessitat que el Govern sàpiga on paren i el departament ha fet molta feina per donar a conèixer la seva tasca.

Si el 2023 es van inscriure al registre de viatgers d'Exteriors 374 persones, a quatre mesos d'acabar el 2024 es preveu superar-la, ja que a hores d'ara ja n'hi ha 312. El departament ha fet un treball intens amb les agències de viatge per donar a conèixer la importància dels recursos com el registre i el telèfon d'emergència. I és que la consciència ha augmentat després d'episodis inesperats com poden ser l'esclat de guerres o terratrèmols com el viscut al Marroc. Sense coneixement del parador de les persones no hauria estat tan fàcil ajudar-los.

El director d'Afers Bilaterals, Andreu Jordi, constata alguns exemples que han viscut recententment, com el conflicte de Palestina i Israel. "Ens va tocar repatriar persones quan va esclatar la guerra, a Israel es va repatriar una persona en un comboi espanyol". I afegeix que és un dels casos més complicats. "Quan l'emergència és seriosa i no hi ha vols comercials és on hi ha el problema més greu per això és important tenir una xarxa consular".

Amb tot, l'emergència més habitual és la de pèrdua de passaport o del carnet de conduir. Què cal fer?

"El que hem de fer és trucar al número d'emergència i posar denúncia de pèrdua a la policia del lloc on hem perdut el document. A partir d'aleshores llancem un procediment a través de l'ambaixada espanyola o francesa per tramitar un salconduit a l'ambaixada del país de destí"

Andreu Jordi, director d'Afers Bilaterals

Però hi ha altres casos que necessiten de diplomàcia. Un exemple podria ser un argentí amb passaport italià i permís de conduir andorrà. Jordi n'explica d'altres. "Una persona que perd el permís de conduir o l'ha parat la policia a Romania amb un permís de conduir que no se li reconeix. Aquí al ministeri li toca generar empatia i parlar amb el comandament policial per fer entendre que el govern l'avala, està al darrere".

El ministeri d'Afers Exteriors té un servei consular activat 7 dies a la setmana 24 hores, però cal tenir en compte que la persona que viatja s'ha d'ocupar de revisar la documentació, tramitar visats si és el cas, tenir les vacunes en regla i contractar una assegurança que cobreixi eventuals imprevistos de viatge o salut, perquè hi ha qüestions en què el departament no podrà actuar.

Informa: Rosa Alberch

Imatges: Eric Mompel

Aquest lloc web utilitza “cookies” per recollir informació estadística sobre la seva navegació i millorar la seva experiència com a usuari. Si vostè continua navegant en aquest lloc web s’entendrà que accepta l’ús de “cookies”.