Busos nocturns entre setmana a partir de setembre
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
El transport públic patirà diversos canvis i millores en els propers mesos. Una dels més destacades és l'ampliació de freqüències de bus, que ja està en marxa, i l'activació del bus nocturn entre setmana a partir de setembre, una demanda històrica sobretot del sector de la restauració.
El procés participatiu per millorar el transport públic ha evidenciat un servei que fa anys que es reclama: el bus nocturn entre setmana, de dilluns a dijous, i els diumenges. Una necessitat per a molts treballadors, especialment els que treballen a l'hostaleria, que arrencarà aquest setembre.
"El bus nocturn només està previst els divendres i els dissabtes cada hora fins a les 6 del matí. El que preveiem és que de dilluns a dijous i els diumenges hi pugui haver un parell de serveis a partir de les 22h per a les persones que, per exemple, treballen al sector de la restauració".
David Forné, secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat
A hores d'ara ja hi ha 24 freqüències més durant el dia, seguint el model que s'implanta quan és temporada alta, i es farà un estudi per veure com millorar encara més el servei. Per optimitzar el pressupost que s'hi destina i coordinar les institucions, es crearà una autoritat nacional del transport, que necessitarà un nou marc legal, i s'està estudiant com implementar aquesta legislatura la vinyeta per als vehicles visitants, els fons dels quals es destinaran al transport públic.
I també en clau de futur, la secretaria d'Estat d'Igualtat i Participació Ciutadana, Mariona Cadena, ha remarcat la importància que la ciutadania faci el seu retorn per millorar en futurs processos participatius.
Precisament les millores del transport públic actual i la necessitat d'un model segregat ocupen la meitat de les propostes. Altres accions que es volen impulsar són un pla de foment del vehicle elèctric i una central única de taxi.
Aquestes novetats provenen del procés participatiu que el Govern va arrancar el mes de gener amb diverses reunions obertes al públic a totes les parròquies i trobades sectorials. En total s'han recollit més de 400 propostes, 300 de les quals són viables o parcialment viables i no només s'han recollit de forma presencial, sinó també de forma digital a través de la plataforma Visc.ad. 160 propostes venen de les reunions, 173 de joves i 24 són digitals.
Justament aquest dimarts al vespre l'executiu les ha presentat públicament, amb una primera intervenció del cap de Govern i l'explicació detallada del procés a càrrec dels secretaris d'Estat David Forné i Mariona Cadena. De totes les propostes recollides, s'ha definit una sèrie d'accions a curt i mitjà termini.
Pel que fa al transport públic segregat, una demanda que fa temps que està sobre la taula, David Forné ha recordat en quin punt està l'estudi encarregat pel Govern. El setembre acabarà la primera fase que detallarà quin és el millor model. A continuació vindrà la fase 2 que determinarà els espais que s'hauran de reservar d'acord amb els comuns. L'objectiu és tenir el pla sectorial llest aquesta legislatura.
"Cada vegada més, hi ha més plans parcials, més obres, que fan dificultós cada vegada més reservar el país pels serveis comunals o obres que promou el Govern. Per tant, aquesta fita és molt important per aquesta legislatura, i s'espera que estigui a finals del 2025".
David Forné, secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat
Entre les millores a fer, també s'ha detectat la necessitat d'establir una plataforma que aglutini tot el transport públic d'una forma eficient i didàctica. És per això que s'encomanarà a FEDA que revisi i millori l'aplicació Mou_T. En el cas que no resulti del tot viable, no es descarta la possibilitat de crear una nova eina.
Informa: Laura Cugat
Imatges: Sergi Linares