La ciència, un àmbit on encara falta molta igualtat
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
La falta de referents de dones científiques en l'educació és un dels factors determinants de la bretxa de gènere a les carreres STEM. L'objectiu és trencar els estereotips i per això des del 2016 la UNESCO va decidir celebrar el dia internacional de la dona i la nena a la ciència.
Rosalind Franklin, Ada Lovelace o Mileva Maric, totes elles van ser dones científiques que la història va amagar. Aquest fenomen és conegut com 'efecte Matilda', per la primera científica a denunciar-ho. Uns fets històrics que segueixen repercutint avui dia.
La investigadora d'Andorra Recerca i Innovació Clara Pladevall explica que a tot el món: "només hi ha un 30% d'investigadores". I afegeix que hi ha estudis que demostren que des de ben petites, les nenes "tenen una percepció social que no poden servir per segons quines professions."
Per això des d'Andorra Recerca i Innovació col·laboren amb escoles per fomentar la igualtat entre homes i dones en la ciència, des de ben petits. Fomentar iniciatives d'aquest àmbit i donar a conèixer referents, un fet que ajudarà a "canviar esteriotips", tal com assegura la tècnica pedagoga de l'Aula d'AR+I, Montse Brugulat.
Els àmbits on hi ha més manca de dones són la tecnologia o la informàtica. De fet, a la Universitat d'Andorra destaca el cas del primer curs del bàtxelor d'informàtica on només hi ha una noia fent classe: la Beatrice. Des de petita ha tingut aquesta vocació i tot i no tenir referents femenins assegura que mai li ha fet por trencar els estereotips de gènere. "Quan vaig arribar, vaig veure que era l'única noia, no m'ho esperava", explica. I afegeix que en determinades ocasions "es nota com et miren diferent."
La Beatrice espera que millori la situació, i creu que una solució és implicar-se des de la infància en aquests temes per veure que les aptituds i una professió no depenen del gènere.
Informa: Maria Lucena
Imatges: Èric Escabias
Locució: Maria Vilariño