El comerç i la restauració, els sectors amb més queixes sobre incompliment de la normativa lingüística
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
L'any passat es van registrar gairebé 90 queixes i n'hi ha 14 que encara s'estan analitzant. Política Lingüística destaca la conscienciació creixent que provoca l'aplicació de la nova llei.
El Servei de Política Lingüística va rebre 89 queixes el 2024, una xifra semblant a l'any anterior, 58 de les quals són posteriors a l'aprovació de la nova llei del català. 16 es van arxivar directament, però n'hi ha 41 amb expedient administratiu, procés que moltes vegades implica una inspecció. D'aquest total, 27 expedients ja s'han resolt, però encara n'hi ha 14 en procés.
El comerç i la restauració concentren la majoria de les reclamacions i, de moment, no s'ha activat cap expedient sancionador.
"Per exemple: tiquets de caixa, llengua de les factures, publicitat o retolació. Aquests àmbits són els que tradicionalment generen més queixes. Hi ha un percentatge més petit d'atenció al públic, també."
Joan Sans, director del Departament de Política Lingüística
Sans recorda que amb la nova llei, Política Lingüística valora les queixes i obre expedients administratius si és necessari, però les inspeccions recauen en els departaments competents en funció de l'àmbit afectat. Afegeix que un mateix expedient administratiu pot englobar diversos motius de queixa. Una nova regulació que, en paral·lel, provoca canvis socials.
Arran de l'aprovació de la nova llei del català, des de Política Lingüística detecten un canvi d'actitud. Per una banda, noten en la població un interès creixent per conèixer i aprendre la llengua catalana i, com a conseqüència, més inscrits en els cursos de català. I, per altra banda, també detecten que les empreses tenen un interès creixent per formar els seus treballadors.
Informa: Laura Cugat
Imatges: Ricard Tenza