Es dupliquen les queixes a Política Lingüística per un ús incorrecte del català

Aquest navegador no admet l'element de vídeo.

Darrerament s'han pogut llegir comentaris a les xarxes socials de ciutadans que es queixaven per no ser atesos correctament en català en diversos àmbits de la vida quotidiana. El darrer estudi de coneixements i usos lingüístics, de fa tres anys, ja apuntava una certa davallada en alguns sectors. Quina és la radiografia actual?

Les últimes dades facilitades pel Servei de Política Lingüística ens diuen que l'any passat es van duplicar el nombre de queixes rebudes per un ús incorrecte del català. És a dir, si al 2019 se'n van rebre un total de 28, el 2020 van ser prop d'una seixantena.

Un dels motius podria ser una campanya informativa que es va llançar a principis d'any, dirigida especialment a empreses i treballadors per compte propi, però també a la ciutadania en general, que va fer prendre molta més consciència de la situació. 

Però, quins acostumen a ser els motius principals de queixa? Doncs majoritàriament tres: la publicitat i informació, que hauria de ser en català i no ho és; no ser atesos en català en una determinada empresa o servei, i les cartes de restaurants o els documents d'empreses que no estan redactats en català.

La majoria de queixes acostumen a ser sobre empreses privades i que ofereixen atenció al públic. Són poques les que arriben per queixar-se de l'Administració o de l'empresa pública i acostumen a solucionar-se ràpidament.

La cap d'àrea del Servei de Política Lingüística, Marta Pujol, demana no renunciar a l'ús del català i a tenir una actitud proactiva perquè els qui arriben de fora el puguin aprendre. "Sabem que si anem a viure, per exemple, al Regne Unit ràpidament haurem de parlar anglès. Si volem conservar l'ús del català en tots els àmbits no cal que canviem de llengua si veiem que ens estan entenent", ha manifestat.

Doncs precisament, apel·lant al sentit d'identitat nacional i del català com a llengua del país, es llançarà properament una nova campanya adreçada al conjunt de la població i es difondrà, sobretot, a través dels canals digitals.

Informa: Laura Massegú

 

Aquest lloc web utilitza “cookies” per recollir informació estadística sobre la seva navegació i millorar la seva experiència com a usuari. Si vostè continua navegant en aquest lloc web s’entendrà que accepta l’ús de “cookies”.