El "Retaule de la Pietat" torna a la Seu d'Urgell després de la restauració
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
El Museu Diocesà està immers en un projecte global de remodelació en el qual s´inclou la restauració de diverses peces. Una d´elles ha retornat a les instal·lacions després de 6 mesos. Es tracta del "Retaule de la Pietat", una peça del renaixement obra de Jeroni Xanxo que ha estat restaurat al Centre de restauració de béns mobles de Catalunya amb fons de la Generalitat.
El "Retaule de la Pietat" retorna al Museu Diocesà d´Urgell després del mig any que ha passat al Centre de restauració de béns mobles de Catalunya (CRBMC). La peça renaixentista estava en molt bon estat de conservació.
S´ha netejat i s'han reparat els aixecaments de la policromia i algunes obertures de la fusta. La directora del CRBMC, Àngels Solé, explica que amb visió de futur també s´ha aprofitat per reforçar l'estructura. Diu que "s'hi ha fet un suport al darrere amb una estructura d'alumini, s'ha separat de la paret perquè hi ha una cambra d'aire que permet que la humitat no passi al suport de fusta, ni tampoc des del terra".
El retaule, de la mateixa manera que la "Dormició de la Verge", que també es troba al museu, són obra de Jeroni Xanxo. Va ser fet al voltant del 1550. Trenta anys més tard el va pintar Antoni Peitaví i se sap que la primera peça que va realitzar va ser el camí del calvari. Els canonges el van posar a prova. "Com que no coneixien prou la seva valua i qualitat artística, li van donar una de les escenes, se la va emportar al seu estudi on la va pintar i daurar, la va retornar a la catedral, va estar uns dies exposada i com va agradar molt la seva tasca, se li va encarregar tota l'obra", afirma la delegada de Patrimoni del Bisbat d'Urgell, Clara Arbués.
Aquesta és una peça clau dins la diòcesi ja que reflecteix el canvi que va patir l´església en el culte a les imatges, les escriptures i els retaules a partir del Concili de Trento com a elements evangelitzadors. A més, la Mare de Déu que recorda les que feia Miquel Àngel a l'època porta una doble interpretació, la resurrecció del fill i de l´església. Segons el director del Museu Diocesà, Mossèn Josep Maria Mauri, es tracta d'una pregària "demanant que l'església resusciti a una vida nova, més purificada, per retornar als orígens i precisament per fer més vistós el missatge de Jesús
Dins el pla de reforma i modernització del museu, la propera obra a restaurar-se serà el retaule gòtic de pedra de l´església de Cubells.
Informa: Rosa Alberch Imatge: Xavi Fajardo