Elena Santiago, premi Born de Teatre, parla de l'èxit d'‘El silenci’ a RTVA
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
La dramaturga andorrana Elena Santiago ha passat per "La gàbia del mico" per parlar del premi que va recollir en el marc del 49è Premi Born de Teatre per la peça ‘El silenci’. L'obra, un exercici d'imaginació, parteix de la descoberta d'una tomba per part de la protagonista, la Clara, que condueix a una fossa i que amaga un passat que ha afectat diferents generacions. La producció de la peça, que es traduirà al castellà, gallec i euskera, és costosa però diu que la feina comença buscant suport.
"És un secret del passat familiar en el qual hi ha la font de la seva riquesa i alhora de la seva vergonya i això fa que la família s'oposi a desenterrar el que hi ha sota la terra. Jo el que he intentat fer és un exercici gran d'imaginació d'intentar omplir un buit d'una pregunta d'un període on jo sempre m'he preguntat què havia passat. Quan intentes documentar-te les fonts són poques o inexistents".
Elena Santiago, dramaturga
El jurat del Cercle Artístic de Ciutadella ha valorat com s'exploren les múltiples facetes del silenci, a través dels sis personatges de l'obra, la tensió dramàtica sobre la presència i absència i l'element Terra com a personatge que amaga secrets.
"Amb la primera acotació que es defineix es parla d'una terra fosca, d'una terra de muntanya, una terra que es pugui furgar, que es pugui moure, però una terra que és compacta".
Elena Santiago, dramaturga
El premi consta de 14.000 euros i la traducció del text del català al castellà -que traduirà amb l'ajuda de la seva germana Ara Santiago que és filòloga hispànica- al gallec i l'euskera. En aquest sentit, manifesta que té moltes ganes de veure com sona en diferents llengües i que ara serà el moment de fer conèixer el text i promocionar-lo ja que és una obra de gran format i costosa.
"Hi ha el premi darrere, que és prestigiós i això facilita les coses, però, igualment hi haurà una feina d'anar a picar portes, de fer difusió i que algú s'hi vulgui sumar. És una obra de gran format i això té un cost per exhibir-ho que s'ha d'anar a buscar a més d'una entitat".
Elena Santiago, dramaturga
Els pròxims 16 i 17 de novembre estrena a la Sala Feréstec (Animal Escola de Teatre) una altra de les seves creacions, "Nua", que parla de la vulnerabilitat de la intimitat a partir del ciberassetjament d'una noia a la qual han manipulat una de les seves imatges amb IA per convertir-la en contingut pornogràfic i fer-ne difusió, una peça que creu que hauria d'arribar als joves, un públic difícil d'arrossegar al teatre.
Recupera l'entrevista completa aquí.
Informa: Rosa Alberch