L'empoderament de les noves generacions de científiques
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Un 40% de les persones que cursen estudis científics són dones, però la majoria es decanten per l'àmbit de la salut, la investigació o la recerca. Les expertes destaquen que és important seguir empoderant les nenes per trencar els rols de gènere en l'àmbit laboral.
Tot i que ha canviat molt, la presència de les dones en l'àmbit científic segueix sent menor que la dels homes. Per això, existeixen dies com aquest, el Dia internacional de la dona i la nena en la ciència, per combatre aquesta desigualtat i capgirar-ne els efectes.
"Des de petita m'han dit que algunes coses són més de nois però a mi m'és completament igual, jo faig el que a mi m'agrada", manifesta Zoe Oliveros, estudiant de primer de batxillerat de l'itinerari científic a l'Escola Andorrana.
Ingrid Brusset, companya de Liberos en la branca científica, posa en relleu com "la dona ha estat bastant esborrada en la història i no ha tingut tantes oportunitats". Inés Bafaluy, estudiant de primer de batxillerat de l'itinerari científic al Lycée, parla de l'"efecte Matilda", el que han patit "les dones que justament no han estat reconegudes pel seu treball, que s'han apropiat els seus col·legues masculins".
Ester Llobet, estudiant de primer de batxillerat tecnològic al Col·legi Sant Ermengol, veu com "tots els científics més famosos són homes". Per ella aquesta diferència es converteix en un repte. Vol ser "una de les dones que provoqui aquest canvi i revolucioni aquesta situació".
La sociòloga i tècnica d'investigadora del Centre de Recerca Sociològica del Institut d'Estudis Andorrans (CRES), Núria Segués, constata que "ja es comença a veure aquest petit canvi de tendència, que és molt positiu, però no vol dir que no haguem de seguir treballant en aquesta línia i que cada cop puguem empoderar més a les nenes".
Informa: Judith Sáez
Imatges: Nil Forcada