L'evolució de la fotografia des dels inicis en vidre, ferro i clara d'ou sobre paper
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Potser no ens imaginem com seran les fotografíes d'aquí a 200 anys, però sí podem saber com eren les primeres. Del vidre al ferro passant per paper impregnat amb clara d'ou, els processos evolucionen ràpidament durant el segle XIX. A l'Arxiu Nacional trobem testimoni d'aquests canvis amb anècdotes que potser no s'imaginen.
Un personatge francès i un membre de casa Rossell. Són les primeres fotografies daguerreotip, el primer procés fotogràfic que es coneix a la història del 1839 i que es té documentat a l´Arxiu Nacional. Es reconeix per l´efecte mirall de la planxa de plata, un moment en què s'aprofita el realisme que dona per a usos més restringits. "Hi va haver un 'boom' d'imatge eròtica", explica el tècnic de l'Arxiu Nacional, Isidre Escorihuela.
Aquest tipus de fotografia requeria d'un temps d'exposició que podia arribar als 20 minuts; per això es fixava el clatell dels clients a la cadira. Amb el temps es descobreix que la tècnica és altament nociva per a la salut. "El revelat de placa es feia amb vapors de mercuri i amb el pas dels anys, estudiosos del daguerrotip es van morir d'edema cerebral per la seva inhalació", indica Escorihuela.
Del vidre a la impressió sobre ferro impregnat de col·lodió. Anys més tard arriba el ferrotip. Ens hem d´imaginar l'efecte fotomaton d'avui dia. L'avantatge és que es podien enviar sense danys i per aquest motiu va ser un èxti sobretot als Estats Units, especialment " molt famós durant la Guerra de Secessió".
La primera còpia sobre paper arriba amb l´albúmina, en què la imatge es col·locava sobre una capa fina de paper amb clara d´ou. Va ser l´inici dels llargs tiratges d´estudi, com les cartes de visita.
A final del segle XIX, Kodak revoluciona el món de la fotografía fins a l'arribada del digital. Qui sap si el dia de demà els nostres descendents quedaran tan meravellats com nosaltres quan girin la vista enrere en la història.
Informa: Rosa Alberch
Imatges: Sergi Linares /Carla Martí