Les 'fake news' i el futur del periodisme, a debat a La Serenalla Market
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
L'espai Agora de la Serenalla Market s'ha omplert aquest divendres a la tarda per reflexionar al voltant del futur del periodisme. Al centre de la qüestió, les famoses "fake news" que distorsionen la realitat.
En la segona jornada de la Serenalla Market, el periodisme ha assumit el protagonisme de l'espai Agora. Al centre del debat, les "fake news", les notícies que apel·len a les emocions per reafirmar les nostres opinions, tot i que no siguin del tot certes. Un fenomen molt actual, però que segons els professionals del sector ha existit sempre, encara que avui siguin més visibles a causa del desplegament de les xarxes socials.
"Tothom té una pantalla. La tenim al rellotge, al mòbil, per WhatsApps, per Facebook, per YouTube. I a vegades per fonts impossibles de contrastar", adverteix el periodista, guionista i productor televisiu Enric Canals. Un altre dels participants a la taula rodona, el director general del Diari d'Andorra, Ignasi de Planell anava més enllà. "Si no som capaços d'entendre que allò no és periodisme, que no tot és informació, que no tot ha d'anar allà... Que la manera de fer periodisme no són aquells 140 caràcters, sinó que és una altra cosa... Això ens està fent mal", reconeixia el periodista.
La tercera participant al debat ha estat l'experta d'aquesta casa Yasmina Canedo. La gestora del web i les xarxes socials d'RTVA ha explicat que, cada vegada més, "la gent ha acabat consumint informació només a través de les xarxes socials i és complicat perquè és un context molt més ideal perquè les 'fake news' es viralitzin i es consumeixin en massa".
Combatre la postveritat no és tasca fàcil i ens implica a tots, periodistes i usuaris. La clau: impulsar l'esperit crític i contrastar la informació. "S'ha perdut el marc de contrastar i del rigor. El rigor és allò que ens van ensenyar que ho ha de ser tot en el periodisme", recorda Canals. Però per a De Planell, "és un problema per a la democràcia. I l'exemple és el Brexit, és Trump i totes aquestes coses... Per tant va una mica més enllà, ens ultrapassa a nosaltres".
I encara una recomanació. Canedo proposa "reflexionar molt més, no empassar-nos tot allò que llegim. Llegir amb més profunditat, reflexió i anàlisi... I molts més mitjans, no només un, no només a través de les xarxes socials".
Informa: Laura Massegú
Imatge: Ruben Calvo