Fer extraescolars afavoreix el rendiment cognitiu i emocional
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Amb l'inici de curs no només van començar les classes, sinó també les activitats extraescolars. Fer-ne millora les habilitats psicosocials i el rendiment acadèmic, tot i que cal tenir present la importància d'escollir amb mesura i en funció dels punts d'interès dels infants.
Les activitats extraescolars són la salvació de moltes famílies per a les quals conciliar feina i llar és impossible, però alhora són oportunitats educatives per als infants i adolescents. Ajuden a desenvolupar la curiositat per les coses, fet molt lligat a la intel·ligència.
La psicòloga Laura Fité constata que els humans "com més ganes tenim d'aprendre coses, més relació fem entre els conceptes i això és molt interessant per als aprenentatges".
Això sí, convé escollir les activitats afins als punts d'interès de l'infant i sempre amb mesura, per evitar la pressió i que es relacionin amb l'estrès. També poden patir problemes d'autoestima si se'ls obliga a fer coses que no volen. I Fité explica la part negativa d'això. "Encara que siguin coses amb les quals ens ho passem bé i no hi busquem l'excel·lència, sempre es busca un cert rendiment. Si sobrecarreguem la planificació, els beneficis que busquem, passar-s'ho bé i gaudir de l'activitat, es perden perquè anem corrents i, fins i tot, ens pot generar certa ansietat".
El psicòleg clínic i escriptor Omar El Bachiri també alerta dels perills que pot tenir. "Per a un nen que vulgui fer arts marcials és frustrant que l'obliguin a fer futbol. Si és un as en música, que en faci, no?".
De fet, cada activitat desenvolupa aspectes diferents, com la creativitat, l'autoestima o les habilitats socials. Els experts recomanen, per tant, que sempre que sigui possible es complementi una d'esportiva amb una de creativa, i no oblidar-les quan ens fem adults.
Informa: Judith Sáez
Imatges: Sergi Linares