L'hidrogen, la font d'energia del futur?
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Dins la setmana del medi ambient i la sostenibilitat, buscar noves fonts d'energia renovable és un dels objectius. Per això, el país ja compta amb diversos parcs solars i un futur parc eòlic per produir electricitat. On també s'ha posat la mirada és en l'hidrogen. Des de Govern es prepara una reunió per mirar de potenciar aquest mercat i ajudar així a la descarbonització del sistema energètic.
No fa olor, no es toca, no es veu. L'hidrogen és un gas i l'element químic més abundant a la natura. Quan es parla d'aquest element com a font d'energia s'extreu de l'aigua. El director de l'Oficina de l'Energia i el Canvi Climàtic, Carles Miquel, explica que "a mitjà termini és un element que ens ha d'ajudar a fer la transició més efectiva". I remarca que "es pot utilitzar per produir altres fonts d'energia com l'elèctrica o pot ser utilitzat com a font de combustió."
Que sigui un vector significa que no es necessita un procés químic per la seva creació. Es fa a través d'un procés que s'anomena hidròlisi, i que consisteix a separar l'hidrogen de l'oxigen a través d'energia elèctrica renovable. Es fa a les plantes d'hidrogen. Quan es produeix es fa en forma de gas, però per poder emmagatzemar-lo més eficientment es comprimeix a forma líquida o sòlida. El 2023, cinc científics del Centre Nacional de Recerca de França van obtenir el premi Inventors d'Europa per aconseguir emmagatzemar-lo en discs sòlids de forma segura i sostenible.
"El que permet és tenir, amb una petita quantitat de volum, una quantitat important de reserva energètica."
Carles Miquel, director de l'Oficina de l'Energia i el Canvi Climàtic
L'hidrogen es pot utilitzar per carregar les bateries dels cotxes elèctrics.
"Tenim un dipòsit d'hidrogen i aquest hidrogen en el mateix vehicle es transforma en electricitat i alimenta els motors elèctrics que pugui tenir el vehicle."
Carles Miquel, director de l'Oficina de l'Energia i el Canvi Climàtic
En els vehicles pesants les bateries elèctriques tenen encara molt poca autonomia; per tant, l'hidrogen s'utilitza per fer de combustible i així ser el substitut del gasoil i de la benzina. Encara que com detalla el president de l'AIVA, Pere Betriu: "Andorra no disposa de la infraestructura per poder tenir aquest tipus de cotxes."
La línia del Govern és descarbonitzar, amb l'horitzó posat en el 2050, per això es prepara una jornada entre juny i setembre per mirar de crear un mercat on hi hagi oferta i demanda. I així "poder donar vida a l'hidrogen a Andorra", diu Miquel.
Lluny de ser realitat a curt termini, el fet és que, en un futur no molt llunyà, l'hidrogen conviurà entre nosaltres com a font d'energia.
Informa: Caterina Vidal
Imatges: David Domingo - Eric Escabias