Les línies d'autobusos asseguren que estan en una situació "crítica" amb pèrdues d'almenys el 40%
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Les línies d'autobusos passen per una situació molt crítica a causa de la pandèmia. Autocars Nadal, per exemple, que porta la línia de Sant Julià, ha baixat un 35% la facturació els dos primers mesos de l'any. Per això, les empreses han demanat al Govern que els doni suport econòmic. De moment, no tenen resposta.
Les empreses que donen el servei de bus nacional estan afrontant moments molt complicats a causa de la pandèmia. Durant el primer any de la concessió, entre l'1 de setembre del 2019 i final d'agost del 2020 han tingut pèrdues d'un 40%.
El director general d'Autocars Nadal ha afirmat que tenen molts menys serveis i dificultats de tresoreria. Bartumeu Gabriel afegeix que enguany han tingut una disminució d'usuaris i facturació d'un 35% com a mínim i les expectatives no són bones. Qualifica la situació de "crítica" i considera que estan fent "una microcirurgia econòmica molt important per mantenir les despeses al mínim i poder donar el servei mínim a la població".
L'empresa ha demanat al Govern que els ajudi a reequilibrar els comptes del primer any de concessió ja que van tenir moltes més pèrdues de les previstes per la pandèmia. "S'està treballant en l'equilibri econòmic perquè Govern assumeixi totes les nostres davallades i pèrdues de la concessió que correspon bàsicament a la davallada d'usuaris i d'ingressos de caixa", avança Bartumeu.
Una situació similar ha experimentat Coopalsa, l'altra concessionària, que ha arribat a assegurar que podrien necessitar una aportació d'almenys mig milió d'euros per seguir tirant endavant.
Això pel que fa a les línies d'autobusos nacionals. En el transport internacional la situació és encara molt més dramàtica. Andbus, que tenia un gran volum de negoci, ha arribat a tenir una disminució de la facturació d'un 80% i va haver d'acomiadar prop d'una vintena de treballadors.
Informa: Pere Moliné
Imatges: Pere Besolí