La lluita dels hotels familiars per donar continuïtat a anys d'esforç i sacrifici
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Els hotels que encara romanen oberts intenten sobreviure a la pandèmia cercant solucions dia a dia. Els establiments familiars, que no depenen de grans grups, s'esforcen per donar continuïtat a anys d'esforç i sacrifici. La preocupació de molts recau en la falta de capital que no permetrà en un futur poder dur a terme renovacions o, simplement, arrencar amb embranzida.
La gran majoria d'establiments hotelers romanen tancats a l'espera de poder recuperar l'activitat, tan bon punt es flexibilitzin les restriccions a la mobilitat de l'entorn.
Alguns van decidir obrir el desembre passat amb la voluntat de poder fer un bon Nadal, però el pla de xoc català va truncar qualsevol esperança. A hores d'ara és impossible fer previsions, però molts donen per perduda la Setmana Santa i fixen la mirada en l'estiu.
Els hotels familiars, en concret, intenten sobreviure per poder donar continuïtat a molts anys d'esforç i sacrifici. En l'hotel Guillem d'Encamp, per exemple, mantenen apujada la persiana per reduir al màxim les despeses. Calculen una davallada d'ingressos del 90%. La propietària, Montserrat Torrres, explica que tenen tot el personal en suspensió temporal de contracte i és la família la que està treballant "per intentar recuperar algun ingrés i fer front a la despesa".
La pandèmia els ha fet plantejar alternatives i maneres de treballar diferents de cara a la propera temporada, sobretot pel que fa als esdeveniments. De fet, la partida prevista per a la inversió ha desaparegut, ja que s'ha destinat a les necessitats provocades per la Covid-19. La descapitalització també preocupa en el reconegut hotel Coma d'Ordino. "Cada mes estem ficant-hi calés però arribarem al final que no tindrem per poder renovar ni arrencar igual", diu el propietari, Josep Maria Riba.
Calculen que durant els darrers mesos s'ha hagut d'injectar una quantitat de diners equivalent als beneficis de quatre anys. Tot i això, agraeixen la solidaritat del client local, que s'ha apropat als establiments de restauració.
L'hotel Tudel d'Escaldes-Engordany també ha vist com les reserves han disminuït de manera important. A hores d'ara obrir tampoc els surt a compte, però prefereixen continuar oferint un servei únic que es diferencia del de la resta d'hotels que depenen de grans grups. La directora, Ariadna Tudel, destaca el tracte personalitzat. "No és un client més sinó que busquem que se sentin com a casa".
Tots intenten buscar solucions dia a dia i reinventar-se per poder garantir el futur d'establiments amb moltes dècades d'història en un context de pandèmia que no els ho posa gens fàcil.
Informa: Oliver Jaén
Imatge: Marta Pons-Nil Forcada