El matemàtic Sebastià Mijares xifra el tren a Barcelona en 230 milions i defensa que és la millor alternativa per desenclavar Andorra
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
El matemàtic Sebastià Mijares ha insistit al seu pas per l'"Ara i Aquí" en la necessitat d'eliminar la precarietat dels accessos d'Andorra. Una precarietat que, arran de les recents esllavissades, s'ha posat de manifest més que mai. Ell proposa un enllaç ferroviari.
Anys de feina han desembocat en un document on s'exposa el projecte per unir Andorra i Barcelona a través del tren. Document que Sebastià Mijares ha compartit amb el Govern i amb les principals entitats econòmiques d'Andorra. De moment, dos mesos després, encara ningú no s'ha pronunciat.
Amb tot, el matemàtic andorrà té clar que, al segle XXI, el Principat no pot dependre exclusivament d'uns accessos per carretera precaris sotmesos a múltiples variables. "S'ha mirat més d'un cop de desenclavar el país per via fèrria en més d'una direcció. Dins de les necessitats del país, enguany encara més destacades a causa de les esllavissades, és una possibilitat que vaig plantejar-me que s'hauria de poder fer i la recerca va desenvolupar-se en aquest document", explica.
El projecte tindria un cost d'uns 230 milions d'euros, la meitat que el d'un hipotètic aeroport nacional i no gaire més que el túnel de les Dos Valires. S'hi hauria de sumar el preu de dos combois, 40 milions d'euros més.
Segons Mijares, en quatre anys es podria construir l'enllaç ferroviari entre Alp i Andorra. Poc més de 50 quilòmetres que permetrien la connexió amb Barcelona en unes 2 hores i 45 minuts. Segons Mijares, guanyarien els ciutadans, amb bitllets molt més econòmics que els de bus, i, sobretot, permetria abaratir en un 90% el transport de mercaderies.
Informa: Jordi Cama
Imatges: Anna Romagosa
Locució: Jordi Domingo
Torna a veure l'entrevista de l'Ara i Aquí a Sebastià Mijares, quan vulguis i des d'on vulguis:
Correcció: Una versió original d'aquesta notícia indicava erròniament que el càlcul de Mijares xifrava el cost de la connexió ferroviària en 260 milions d'euros (220 milions d'euros per la infraestructura més 40 milions pel preu de dos combois). Els últims càlculs de Mijares, però, xifren el projecte en 230 milions (més 40 milions pels combois) i així s'ha corregit la informació.