Més famílies amb ingressos al banc d'aliments de Càritas i clients joves a la botiga de segona mà, conseqüències de l'encariment de la vida
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Les conseqüències de l'encariment de la vida arriben a Càritas, que registra un increment de famílies amb ingressos que necessiten el banc d'aliments i joves que acudeixen a la botiga de segona mà buscant preus més assequibles. I és que ara més que mai es valora la reutilització.
L'augment de preus i la tensió que viu l'habitatge han provocat que, a diferència d'anys anteriors, més famílies amb ingressos acudeixin al banc d'aliments de Càritas perquè no poden cobrir les necessitats bàsiques.
La treballadora social i responsable del banc d'aliments de Càritas, Marta Roma, explica que "cada dia més hi ha més famílies que van molt més justes i han de recórrer a serveis com el banc d'aliments". A més, moltes d'aquestes famílies també es mostren preocupades pels "preus de l'habitatge o la poca facilitat per aconseguir un nou habitatge".
En primera posició, però, hi ha persones que viuen soles i unitats monoparentals, els dos perfils més vulnerables. Roma afegeix que el 2022 han notat un descens d'usuaris que, en part, atribueixen a la diversificació d'ajudes que té el país.
Els dimarts arriben els frescos i els voluntaris ajuden a col·locar-los. Les provisions sobretot beuen de les campanyes escolars i les donacions de particulars, tot i que l'entitat també n'adquireix per completar l'estoc.
Les zones de color blau són els prestatges prioritaris a on es col·loquen aquells productes que estan a punt de caducar. Es demana a les famílies, que venen cada dimecres a buscar els seus articles, que prioritzin aquests aliments per tal d'afavorir un consum responsable. En cas que estiguin buides, aleshores sí que poden escollir entre la resta d'articles.
Un altre servei que recull fons per als usuaris i dona suport al banc d'aliments és la botiga de roba segona mà, que està just al costat. Exceptuant els mesos de gener i febrer per les rebaixes, ha registrat una tendència a l'alça de clientela que busca opcions més assequibles. La responsable de la botiga de roba de Càritas, Cristina Oriol, afirma que hi hagut un augment dels joves, ja que estan més consienciats amb la moda sostenible. "Penso que són més responsables i veuen que el reaprofitament és una manera de ser sostenible."
La gent gran i els temporers continuen essent clients habituals, però també s'hi sumen els turistes, sobretot procedents de França.
Informa: Laura Cugat
Imatges: Pere Besolí