Més paper i menys tablets
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Andorra està per sota dels estàndards fixats per l'informe Pisa pel que fa a educació. Tot i això, no és una tendència diferent dels altres estats de l'OCDE, on la comprensió lectora, l'expressió escrita i la resolució de problemes han caigut en picat els darrers anys. Per això, des del Govern es preveu una millora d'aquestes competències per al curs vinent.
La primera avaluació d'Andorra dins dels informes Pisa for Schools va ser el 2018. Si llavors la mitjana de les competències era baixa, el 2022, ha baixat encara més. No és una tendència exclusiva, sinó que àmbits com la comprensió lectora, l'expressió escrita i la resolució de problemes han minvat en tots els països. Les causes, diuen els experts, es podrien buscar dins la mobilitat dels estudiants i l'ús de les pantalles des d'edats molt primerenques que sovint fan disminuir la concentració.
Sigui com sigui, de cara a l'any vinent es revisarà la planificació pedagògica de l'Escola Andorrana per assegurar una hora setmanal de comprensió lectora i una altra per a la producció escrita. Així mateix, es prioritzarà el temps lectiu dedicat a la resolució de problemes. També es dedicarà més temps a la teorització matemàtica a l'aula.
Per altra banda, es replantejarà l'ús de les noves tecnologies per tornar al material físic o en paper.
Sorprèn que només el 43% dels alumnes de l'Escola Andorrana utilitzi el català a casa. Un fet que diferent que a la resta d'Europa, on els alumnes estudien amb la mateixa llengua que es parla a casa en un 83% dels casos.
"Afirmen pedagogs i psicòlegs i teòrics del llenguatge que l'escriptura en paper desenvolupa determinades habilitats, capacitats i competències a l'hora de dominar una llengua".
Ladislau Baró, ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats
Per últim, des del Govern s'incideix que l'educació en valors és clau per a la millora del sistema educatiu. Per això es fomentarà la cultura de l'esforç, la disciplina, les ganes de saber, així com el foment del sentit crític. Sense tots aquests valors, el sistema educatiu sempre anirà a la baixa.
El Govern treballa per consolidar algunes places d'interins
El ministre d'Educació també s'ha pronunciat sobre la situació dels interins de llarga durada. Ha assegurat que s'està treballant per consolidar algunes places i també ha confirmat que falten professors de català i matemàtiques.
"La idea és continuar amb aquesta línia d'anar fent que el problema dels interins de llarga durada tendeixi a zero. Dit això, la borsa d'interinatge és necessària pels que comencen, pels que es volen integrar en el sistema educatiu. En determinades titulacions ens trobem que o no hi ha titulats o troben oportunitats en altres àmbits del mercat laboral molt més ben retribuïdes".
Ladislau Baró, ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats
Informa: Caterina Vidal
Imatges: Pere Besolí