La microproducció de vi: passió i aventura
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
La Trobada de Microproductors de Vi permet acostar-se a un món sovint poc conegut format per apassionats de la terra i del conreu del vi, que han fet d´una petita explotació un negoci i un estil de vida. Però què hi ha darrere d´alguns dels vins que es van poder tastar a Sant Julià l´últim cap de setmana de novembre?
Els microproductors de vi que han participat a la segona Trobada que s'ha celebrat a Sant Julià de Lòria tenen un seguit de punts en comú: una producció limitada d´entre 5 i 50.000 botelles, una idea de producció de vi original i molt ben definida, identificar el mercat, elaborar l´estratègia de comunicació i portar els comptes. Sols, amb la família o com a màxim amb un treballador a sou i la contractació d´eventuals per dur a terme la verema.
La microproducció de vi és una aventura que generalment comença a ser rendible a partir dels 5 anys d´explotació. Es tracta, doncs, d´una activitat que demana passió, paciència i dedicació.
El Gilles conrea les seves 7 hectàrees de vinyes des del 1999. El seu celler està siutat a les Corbières, a França. Treballa les vinyes de manera biològica i busca crear vins molt especials. Per complementar l´activitat, també ha creat una casa rural en la qual ven un terç de les 20.000 ampolles que produeix.
En molts casos es tracta de projectes familiars i el repartiment de les tasques sol ser clau, com explica el microproductor Damien Deneubourg.
També hi ha microproductors més militants. És el cas del celler Ecosetrill de les terres de Lleida, on es desenvolupa una petita producció. La idea, assegura el seu responsable Jordi Sanfeliu, és no utilitzar aditius químics en cap etapa del procés d´elaboració de vi. D´aquesta manera es comercialitzen unes 5.000 botelles elaborades en 15 hectarees.
Una passió que traspassa fronteres, el Vincent Wille-Baumkauff va venir des d´Hongria mitjançant l´ambaixada del seu país, que treballa estretament amb els productors per difondre els productes i busca obrir nous mercats.
Vénen de regions molt diferents, però afronten dia a dia problemàtiques similars i han transformat la seva passió en el seu ofici.
Un reportatge de Víctor Reolid