Nens i pantalles: com actuar per evitar abusos

Aquest navegador no admet l'element de vídeo.

Més de 1.600 alumnes d'11 centres educatius participen a la setmana dedicada al bon ús d'internet on s'estan evidenciant alguns dels mal hàbits que els joves tenen amb les pantalles i les xarxes socials.

Segons un estudi de Net Children Go Mobile, més del 50%, concretament el 55,1%, dels menors tenen un impuls irrefrenable de comprovar el telèfon. Hem demanat a alumnes de 10 a 12 anys de l’Escola Andorrana de primera ensenyança d'Encamp quin és l'ús que fan de les pantalles i les xarxes socials.  "El miro després d'esmorzar per si m'han parlat", diu una nena. Una companya seva confessa que ja l'agafa al matí quan es lleva "i a la tarda després de l'escola, també". "A les 22-22.30h la meva mare m'apaga la wifi", explica una altra alumna. Altres també reconeixen que el fan servir "bastant" i que, fins i tot, se l'emporten per despertar-se i de bon matí ja miren si tenen missatges.

Els alumnes prenen consciència dels perills d'internet i l'abús de pantalles

Les pantalles en el desenvolupament d'un infant poden suposar un perill. El disseny dels continguts de moltes de les aplicacions que utilitzen pot ser nociu si n'abusa. En un dels tallers que s'han organitzat amb motiu d'aquesta setmana dedicada al bon ús d'internet hem descobert amb els alumnes de 5è i 6è de primària què han après. Ara ja saben que "no va molt bé per a la salut", que provoquen addicció, "que els nens petits han de fer servir molt poc el mòbil" i que perjudica si n'abuses.

Els experts recomanen que el temps d'exposició a pantalles no superi els 30 minuts al dia en cas dels nens de 3 a 10 anys. Els menors de 3 directament no n'haurien de tenir cap contacte.

També han entès que el disseny dels continguts de les aplicacions se serveix de llums, premis, música i ritmes trepidants, que creen dopamina, una substància que genera plaer i que en excés pot derivar en malalties com ara manies, al·lucinacions i esquizofrènia. La majoria tenen Instagram, Whatsapp o Tik Tok per mirar i penjar continguts. El motiu, atenció o avorriment.

En aquesta jornada han après que els amos d'aquestes aplicacions fan diners amb els nostres clics i la informació que publiquen sobre nosaltres i les nostres preferències, per això són conscients que són a temps de posar-hi remei, "no agafar tant la pantalla" ni "posar dades personals".

Com se'ls pot guiar?

Aquests tallers s'han fet fins a alumnes de batxillerat. L'edat en què més incideixen els experts és en el pas a l'adolescència. És el moment en què als infants se’ls presenta el repte de descobrir-se i descobrir el món. Per això s'incideix en les actituds d'hipersexualització i altres perills.

La comunicació amb ells és fonamental sobretot en aquest moment. Una recomanació que ens fa l'especialista Carlos Luque és "que en aquest creixement se sentin responsables i sàpiguen gestionar-se" posant límits i normes per escrit, com establir un horari i no fer servir pantalles després de les 22h. D'aquesta manera, diu, els adolescents aprendran a gestionar-se i, si hi ha una disputa, se'ls pot emplaçar a les normes establertes.

Tan important és la formació dels alumnes com la dels pares. Dimarts es va oferir una xerrada en línia per a pares d'alumnes de 3 a 10 anys. Dijous serà el torn per als que tinguin fills de 10 a 18.

Informa: Rosa Alberch 
Imatges Sergi Linares

Informació relacionada

Aquest lloc web utilitza “cookies” per recollir informació estadística sobre la seva navegació i millorar la seva experiència com a usuari. Si vostè continua navegant en aquest lloc web s’entendrà que accepta l’ús de “cookies”.