El nou codi de circulació intensifica la feina a les autoescoles

Aquest navegador no admet l'element de vídeo.

Des que es va eliminar la possibilitat d'homologar els permisos de conduir per lliure, la feina a les autoescoles s'ha intensificat. De fet, tot i que no passa en tots els centres, alguns arriben a tenir llistes d'espera d'alguns mesos per fer pràctiques.

El nou codi de circulació va fer desaparèixer l'opció d'examinar-se per lliure i obliga els conductors d'altres països a reciclar-se. La propietària i monitora de l'autoescola Olímpica, Joela Dinet, explica les diferències de conducció que hi ha amb d'altres països. "La conducció és diferent. Estem en un país de muntanya i aquesta gent sovint no ha conduit mai en un país així, amb neu, amb gel, i mal temps". I és que la clau, segons ella, és que "hi havia països on el nivell era inferior del que tenim a Andorra" i per això el Govern ha mogut fitxa per això. 

La majoria són conductors professionals contractats per empreses del país que han de fer el tràmit abans d'incorporar-se a la feina. Abans de cap altre, això sí, han d'homologar el permís B. El monitor de l'autoescola Unió, Pere López, destaca que hi ha conductes al volant que no s'han de permetre. "Quan fas una homologació amb els permisos de certs països te'n adones que menys mal que es fa amb pràctiques pel que fa a la seguretat. Normalitzen certes maneres de conduir que no poden ser".

En aquest sentit, el monitor de l'autoescola Ruben, Joan Prat, aniria més enllà i establiria un mínim de pràctiques per fer. "Ells venen amb la idea de fer 3 pràctiques i amb el tipus d'examen que fem aquí no és suficient. Potser s'hauria d'obligar a fer un mínim de pràctiques superior del que ells volen fer."

De moment, aquestes validacions del permís ja han provocat llistes d'espera per fer pràctiques que arriben als 4 mesos en alguns centres. El canvi s'explica pel dèficit que hi havia amb la manca de conductors i que es va resoldre eliminant l'any de marge per homologar diferents categories de permisos. Així, els professionals ja no havien d'esperar 1 any, sinó 15 dies, per treure's el permís D, d'autocars de més de 17 places, després d'aprovar el D1, d'autocars inferiors a aquesta xifra. Ara, l'any de marge entre un permís i l'altre torna a estar vigent. La mesura va ser excepcional per aquest tipus de vehicles, mentre que pels camions no es va modificar.

Ara caldrà veure si es dispara encara més, amb la demanda habitual dels joves, que aprofiten les vacances escolars per treure's el carnet.

Informa: Judith Sáez
 Imatges: Pau Bonastre - David Moreno

Aquest lloc web utilitza “cookies” per recollir informació estadística sobre la seva navegació i millorar la seva experiència com a usuari. Si vostè continua navegant en aquest lloc web s’entendrà que accepta l’ús de “cookies”.