Noves tècniques per acostar el plaer de la gastronomia als que ho tenen difícil per menjar
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
600 milions de persones, un 8% de la població mundial, pateix disfàgia. Una dificultat específica per empassar i alimentar-se de forma segura i nutritiva. Una empresa suïssa ha desenvolupat un gel que aporta als aliments una textura agradable per ingerir, sense perdre les propietats dels aliments.
Pot ser que a primera vista no ho sembli, però en el plat del vídeo sobre aquestes línies hi ha tomàquets, olives, xoriço i espàrrecs. Abans d'arribar-hi aquests aliments han estat triturats perquè persones amb disfàgia puguin assaborir-los. Perquè no es tracti d'un simple puré poc atractiu, al gust i a la vista, uns cuiners suïssos han desenvolupat un producte, a partir d'algues, que permet donar-los una textura especial. "Es pot fer a casa, amb plats de la padrina, o amb plats típics d'aquí", assegura el cofundador de l'empresa Emotion Food Company, Gabriel Serero. Per al cuiner Carles Flinch l'objectiu és "treure'ns la ignorància i que quan ve algú amb disfàgia pugui dinar tranquil·lament".
Precisament, que persones amb disfàgia gaudeixin de menjar, també fora de casa, és un dels objectiu de l'empresa. Molts dels afectats eviten anar a restaurants per no haver de demanar que els triturin els aliments i puguin alimentar-se de forma segura. Evitar aquesta situació els provoca, sovint, problemes socials i psicològics. "Es tracta que les persones que tinguin dificultats per empassar, per alimentar-se, puguin gaudir d'anar a un restaurant i tenir una vida social com tothom", proposa també la cap del Servei de Rehabilitació del SAAS, Mercè Avellanet. La logopeda del Servei de Rehabilitació del SAAS, Meritxell Ros, explica que "s'ha de buscar que la dieta sigui segura perquè no hi hagi aspiracions al pulmó i eficaç perquè el pacient estigui ben nodrit i hidratat".
La Unió Hotelera, amb la col·laboració del cuiner Carles Flinch, ha organitzat aquest taller sobre gastronomiua i disfàgia per sensibilitzar el món gastronòmic i oferir la possibilitat als restauradors d'ampliar la carta per a tot tipus de públic.
Informa: Marc Guadilla
Imatge: Enric Fernández