Préstec europeu de 60 milions per impulsar la transició energètica a Andorra

Aquest navegador no admet l'element de vídeo.

El Banc Europeu d’Inversions ha aprovat el cofinançament de 60 milions d’euros per a projectes de transició energètica. L’acord marc signat a finals de 2022 entre Andorra i la UE en el context del procés d’acostament a la Unió Europea ha possibilitat aquest finançament.

Un préstec de 60 milions d'euros del Banc Europeu d'Inversions servirà per cofinançar projectes de transició energètica. Se'n beneficiaran, per exemple, projectes d'energies renovables, distribució de les xarxes de calor i ampliacions de subministrament energètic. S'estudia també, impulsar un nou projecte d'energia hidràulica a l'Ospitalet.

"FEDA va presentar projectes per valor de 200 milions d'euros aproximadament, centrades bàsicament en energies renovables. Per exemple, el parc eòlic del Maià o la central hidràulica que s'està treballant amb Électricité de France (EDF) a l'Ospitalet. També s'inclouen altres projectes de millora de les línies d'alta tensió, com ara la nova interconnexió d'Adrall fins a Sant Julià i l'Estació Transformadora (ETR) nova que s'haurà de fer a Sant Julià. Aquest és un projecte gros i transfronterer molt alineat amb els objectius d'Europa pel que fa a aquest tipus de finançament. Finalment també hi ha les xarxes de calor".

David Forné, secretari d'Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat

El BEI ha aprovat l'operació, la primera que rep Andorra, després de mesos d'avaluació. Es planteja invertir el préstec en projectes a 5 anys vista. El projecte presentat per Andorra s'alinea amb un dels objectius del BEI de donar suport a la mitigació del canvi climàtic fora de la Unió Europea. A partir d'ara, Andorra i el banc europeu se centraran a avançar en la formulació del préstec per arribar a la signatura durant els mesos vinents.

"Per exemple, tenim un període de carència molt més important que en finançament privat. Això és molt important per un Govern per poder posar en marxa els projectes, ja que no hem de retornar els diners tan ràpidament com si ho féssim amb el sector privat. Els tipus d'interès també seran més interessants, sense poder donar encara una xifra exacta".
Noelia Souque, secretària d'Estat d'Afers Financers

L'acord marc signat a final del 2022, entre Andorra i la UE en el context de procés d'acostament a la Unió Europea, ha fet possible accedir a aquest finançament. També hi ha influït el treball d'homologació internacional mitjançant l'adhesió al Fons Monetari Internacional i al Banc de Desenvolupament del Consell d'Europa. 

Amb aquest finançament es reforça la projecció internacional d'Andorra i ajuda a guanyar sobirania energètica. Permetrà al Govern agilitzar els projectes adreçats a la transició energètica, millorar les connexions energètiques amb els estats veïns i incrementar la producció nacional.

Les converses per tenir accés a finançament del BEI es van desenvolupar en paral·lel amb la conclusió de les negociacions per l'acord d'associació amb la Unió Europea. El coneixement tècnic i el suport financer de l'entitat ajuden el país a alinear-se amb els estàndards comunitaris i l'acosten a la Unió Europea.

El tramvia queda exclòs, de moment

Forné explicava que aquest primer préstec no s'invertirà en projectes a més llarg termini com el tramvia, però no descarta fer servir aquesta via per aconseguir finançament. L'objectiu ara mateix és tancar la reserva d'espai "amb els comuns per on haurà de passar aquest giny mecànic. Això es desenvoluparà en un pla sectorial que es vol tenir acabat entre finals d'any i principis de l'any que ve".

Més endavant, es decidirà com es tira endavant el projecte i, "si és el cas, s'haurà de parlar amb el Banc Europeu d'Inversions per veure si també poden finançar una part d'aquest projecte"

De fet, els plans d'urbanisme d'Escaldes-Engordany ja preveuen els espais per on hauria de passar el tramvia. Tot i que és prematur, la cònsol major considera que cal tenir-ho en compte.

"En tot cas, assegurar que és una cosa que sí que s'està treballant. És veritat que si no ho féssim, i ara amb el pla d'urbanisme es comença a construir en parcel·les que podrien ser importants per al tramvia, doncs seria irreversible. Per tant, és molt important tenir-ho com a mínim previst, després ja veurem si el finançament seguirà o no, quina planificació té el Govern, o el que pugui passar en un futur."

Rosa Gili, cònsol major d'Escaldes-Engordany

Informa: Redacció

Informació relacionada

Aquest lloc web utilitza “cookies” per recollir informació estadística sobre la seva navegació i millorar la seva experiència com a usuari. Si vostè continua navegant en aquest lloc web s’entendrà que accepta l’ús de “cookies”.