El preu dels vehicles es dispararà el 2025

Aquest navegador no admet l'element de vídeo.

El 2025 pot suposar l'inici d'un punt d'inflexió en el preu dels automòbils. Els objectius de reducció d'emissions de la UE s'han endurit i els fabricants s'exposen a multes milionàries en cas de no complir, que repercutiran en el preu de venda.

Les marques d'automòbils disposen de poc temps per millorar les emissions dels vehicles abans que s'endureixin els requisits de la UE. De fet, ja preveuen que les multes arribaran, amb la posterior repercussió en el preu de venda. També per als compradors d'Andorra. 

"L'efecte que pugui tenir als països veïns que és d'on importem els vehicles d'Andorra evidentment ens repercutirà a nosaltres. No crec que sigui una cosa traumàtica, però amb el temps, de manera progressiva, aniran augmentant." 

Pere Betriu, president AIVA 

Brussel·les reconeix que des del 2005 s'han reduït progressivament les emissions dels vehicles, però de forma desigual. Per exemple, el transport continua batent rècords anuals d'emissions.  

"En el sector del transport no s'ha aconseguit pràcticament cap tipus de reducció." 

Oriol Travesset, investigador i coordinador de sostenibilitat de l'AR+I. 

Les marques no han estalviat en investigació per crear vehicles menys contaminants, però no és suficient. El camí ha de ser un altre. 

"Per aconseguir uns canvis importants cal passar per electrificació."  

Oriol Travesset, investigador i coordinador de sostenibilitat de l'AR+I. 

Sorgeix un altre problema: la tecnologia elèctrica no avança com s'esperava. Només el 2% del parc automobilístic de la UE utilitza aquesta tecnologia, un percentatge similar a Andorra. I a més, les opcions del mercat no estan a l'abast de tots. 

"Aquesta transició energètica que cal fer, aquests canvis que hi ha d'haver, hem d'aconseguir que siguin justos i que no s'acab en una situació que només alguns, els que s'ho poden pagar, puguin fer aquesta transició." 

Oriol Travesset, investigador i coordinador de sostenibilitat de l'AR+I. 

Serà possible aconseguir la neutralitat de carboni el 2050 com pretén la UE? De moment és segur que el 2035 es prohibirà la fabricació dels vehicles que utilitzen combustible fòssil.  

Informa: Joan A. Sarmiento 

Aquest lloc web utilitza “cookies” per recollir informació estadística sobre la seva navegació i millorar la seva experiència com a usuari. Si vostè continua navegant en aquest lloc web s’entendrà que accepta l’ús de “cookies”.