El programa de primers auxilis de la Creu Roja ha permès salvar vides a l'escola
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Amb 15 anys de trajectòria, el programa de primers auxilis per a infants de la Creu Roja, conegut com a PAPI, s'està impartint a tots els sistemes educatius i a més de 2.000 alumnes l'any. Una formació que s'ha actualitzat seguint les directrius internacionals i que ha permès salvar vides a l'escola. Així va passar al col·legi Janer. Aquest divendres hem assistit a una de les sessions.
Després de 15 anys, el programa de primers auxilis per a infants segueix més viu que mai a les escoles del país i segons la Creu Roja, es tracta d'un projecte pioner en l'àmbit mundial. Una formació que és clau que tinguin els adults, però també els infants. El tècnic de l'àrea de salut pública de la Creu Roja, Pep Toló, considera que "per molt que estiguin protegits pels pares, mares o avis, no impedeix que en alguna ocasió puntual es puguin trobar en el fet que hagin d'actuar".
Toló els planteja una situació d'emergència. Una de les alumnes està estirada a terra i dues estudiants han d'analitzar la situació i decidir com la poden ajudar. És clau comprovar si la víctima està conscient o inconscient i si respira o no respira. En aquest cas, la noia es mostra inconscient, però respira, i és per això que decideixen aplicar-li la tècnica la posició lateral de seguretat, coneguda com a PLS.
Tenen clar que és fonamental alertar de la situació i, per això, una d'elles truca al telèfon d'emergències mèdiques 116. Precisament, saber com avisar i buscar ajuda el més ràpid possible és un dels principals objectius de la formació. També és clau mostrar com aplicar correctament diverses maniobres que es van actualitzant seguint, en el cas andorrà, les directrius de la Creu Roja francesa. Toló, a més, afegeix que fa 15 anys la PLS no es feia de la manera que la fan ara. "Se simplifica molt i canalla de 10 anys pot maniobrar a una persona de més de 100 quilos perquè és un tema de moviment, com si dos de politges es tractés".
També aprenen a actuar en cas d'una obstrucció de les vies aèries, coneguda com a OVA. Una tècnica que mesos enrere va salvar la vida a una alumna.
El director del col·legi Janer, Juan Ignacio Pérez, detalla què és el que va passar:
"A l'hora de dinar, una alumna es va ennuegar i els mateixos alumnes van alertar a una de les noies que serveix al menjador, que també havia fet el curs. I és que a part dels estudiants, també el fem fer al personal docent i no docent, com ara els que estan al pati o al menjador. Ella mateixa li va fer la tècnica d'Heimlich i li va salvar la vida."
Juan Ignacio Pérez, director del col·legi Janer
Per aquest motiu, pensen que és primordial continuar apostant per aquesta formació. Ho comparteixen els mateixos estudiants. És el cas de Júlia Figuera, que creu que "s'hauria de fer tant a adults com a nens, tot i que potser més petits no perquè no ho entendrien" com de la Laida Martínez, que comenta que és millor saber-ho per "reaccionar en aquests casos".
Hi juga un paper crucial la gestió emocional, una matèria que es tracta molt per sobre i que es vol potenciar encara més. La Creu Roja agraeix el suport d'empreses com el Grup Heracles que fan possible que es puguin continuar fent aquestes formacions que, en definitiva, donen informació i eines per poder actuar en casos d'emergència i, d'aquesta manera, salvar vides.
Informa: Laura Cugat
Imatges: Andreij Cristancho