El projecte Ramaders d'Andorra vol fer un pas més enllà pel 20è aniversari
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Després de vint anys, el projecte de carn de qualitat d'Andorra i la seva societat vol anar més enllà. Totalment consolidat, amb la indicació geogràfica protegida per a la vedella, es vol diversificar i oferir el producte nacional en altres formats.
La societat Ramaders d'Andorra i el projecte de carn de qualitat d'Andorra ja tenen vint anys. És una trajectòria que es va iniciar amb quinze socis i que avui ja té seixanta associats, gairebé tots els ramaders del país, a més del Govern.
La societat ha celebrat un dinar per commemorar l'aniversari en una cort i amb productes 100% andorrans. Després de dues dècades, es vol diversificar i oferir el seu producte en altres formats, i el sector restaurador és un dels seus objectius. La voluntat és potenciar totes les parts de l'animal criat seguint les exigències d'una indicació geogràfica protegida i d'una cria tradicional. Així, a banda de les carnisseries, també es volen oferir barquetes i potenciar que els restauradors del país adquireixin les parts considerades de tercera categoria. "Depèn del tipus de producte, com poden ser els fetges, si no arriba un producte de molta qualitat, genera desconfiança al consumidor. Allò bo del producte de Ramaders d'Andorra és que és de proximitat i d'alta qualitat. Intentem que aquest tipus de productes puguin arribar a generar confiança i, per tant, que puguem tornar a reactivar la demanda, sobretot en la restauració. Els grans aliats seran els restaurants, per tornar a reincentivar aquest producte i donar el màxim de valor a l'animal", explica el gerent de Ramaders d'Andorra, Gerard Martínez. Actualment, la seva carn representa entre el 10% i el 15% de la que es consumeix al país.
"El que volem és donar molt més valor al producte posant en valor totes les parts de l'animal, donant-li més visibilitat i sobretot perquè entenem que és un producte que respon molt al que demana el consumidor avui dia, que és traçabilitat, qualitat, protecció del medi ambient i benestar animal", destaca la ministra d'Agricultura, Silvia Calvó.
El producte estrella és la vedella, amb la comercialització, el 2018, de 770 vedells, però també té una bona acollida la carn de poltre, amb un client molt fidel. A més, hi ha el corder i el cabrit, animals que no es poden oferir tot l'any perquè segueixen un projecte de cria tradicional. L'èxit del projecte és per als ramaders i per al Govern, una manera de garantir el relleu generacional.
Informa: Anna Pifarré
Imatge: Vicente Bellot