Reportatge: el cas del Genís i la importància de la integració total dels nens amb la síndrome de Down a les aules

Aquest navegador no admet l'element de vídeo.

Potenciar l'aprenentatge del llenguatge a l'aula i que el reforç de logopèdia i fisioteràpia no es faci en hores lectives per evitar perdre formació. Aquestes són dues de les principals reivindicacions que l'Associació per la Síndrome de Down (ASDA) vol visibilitzar coincidint amb el seu dia. Aquesta és la història del Genís, que és l'infant més petit de l'entitat.

El Genís té dos anys i mig i acompanyat de la seva família arriba a la llar d'infants a punt per començar el dia.

La Mireia Muñoz és la mare del Genís i membre de l'ASDA i explica que els nens amb la síndrome de Down "necessiten estar totalment immersos en un col·lectiu i en una classe i que els tractem com a qualsevol altre".

L'educadora de la llar d'infants El petit príncep, a la qual assisteix, Estefanía Darrocha, detalla que diàriament treballen els aspectes habituals, com els hàbits i el llenguatge, "i el Genís és un més".

Muñoz admet que "tenen algunes mancances". "Una d'elles és tot el tema del llenguatge i la comunicació, que es desenvolupa més tard i aleshores els hem d'ajudar".

Una de les ajudes que rep el Genís és la de logopèdia per part de la Fundació Nostra Senyora de Meritxell. Per fer un treball més específic, les sessions són individuals i a través del joc, es practiquen els sons acompanyats de gestos.

Un exercici que des de l'associació consideren que es podria fer amb tota la classe ja des de ben petits.  "El fet de poder treballar dins de l'aula amb aquests professionals permet que no només puguin atendre aquests nanos que necessiten aquesta ajuda sinó també a la resta dels alumnes", argumenta la mare.

Si a més els alumnes necessiten un reforç, també reclamen que no es faci en hores lectives per evitar perdre formació i així acompanyar i ajudar infants com el Genís a culminar els estudis i assolir tots els reptes que es proposin. 

L'Associació per la Síndrome de Down d'Andorra ha organitzat una xerrada gratuïta pel proper 7 de maig que rep el títol "La intervenció logopèdica en alumnes amb la Síndrome de Down dins l'escola inclusiva". Hi intervindran expertes procedents de l'entitat Down Lleida. L'activitat és oberta a tothom, però sobretot vol anar adreçada als professionals educatius.

Informa: Laura Cugat
Imatges: Aïda Pagès

Aquest lloc web utilitza “cookies” per recollir informació estadística sobre la seva navegació i millorar la seva experiència com a usuari. Si vostè continua navegant en aquest lloc web s’entendrà que accepta l’ús de “cookies”.