'El reportatge': coneixem a fons els creadors de contingut

Aquest navegador no admet l'element de vídeo.

Fitness, videojocs, motor o màrqueting. Alguns són la cara visible de marques i suposen una nova forma de fer publicitat. D'altres, s'han obert un camí sols i han creat empreses digitals a través de la seva pròpia marca personal per fer-les més visibles.

Sigui com sigui, tots tenen en comú que s'han endinsat en el món digital. A Andorra s'ha format una comunitat de creadors de contingut que reuneix més de 200 persones i que fa que el país també sigui conegut per aquest motiu. I és que el 2022 les professions digitals van generar 65 milions d'euros per a les arques de l'Estat. 

A tots ells i elles se'ls titlla com a youtubers, però a Andorra els creadors de contingut no només utilitzen la plataforma de Youtube, sinó que combinen altres xarxes com Instagram o TikTok per crear negocis al món digital. Kike Gil, conegut popularment com a KikeGTR, és un dels que utilitza principalment Instagram. "Des del 2012, que és quan vaig començar jo amb el Fitness, ha sigut la més puntera en el meu cas, i la que té més conversió en vendes com a tal", però explica que la combinació amb altres aplicacions que utilitzen formats curts com TikTok també funcionen. A YouTube, però, és un format més llarg on es pot conèixer més a fons a la persona.

Sobre per què han escollit Andorra, a banda de l'atractiu fiscal, és perquè s'ha convertit en un dels centres neuràlgics per aquestes persones. Gerard Farré, de Vlogsdecoches, explica que aquí "és molt fàcil acabar coneixent actors del mateix sector, però en molts aspectes. Hi ha gent que fa pòquer, hi ha gent que fa exercici, o gent com nosaltres que fem motor. Nosaltres som molt pocs, però al final t'acabes coneixent entre tots i és molt fàcil entre l'un i l'altre acabar sumant i créixer". I destaca que "això a fora no es veu, però això aquí a Andorra està molt desenvolupat".

El mateix pensa Fran Monaj, de youtalktv, una escola d'idiomes virtual o Borja San Félix, de Gas & Workout App. "Si ets actor has d'anar a Madrid o a Hollywood, però si ets creador de contingut has de venir a Andorra. Vam arribar aquí amb molts fronts oberts, moltes possibilitats i hem fet molts contactes", explica aquest darrer. A més, moltes col·laboracions que han sorgit, expliquen, ha sigut pel fet d'estar al país. 

Una connexió al Principat que també utilitza Xavier Esquerigüela, expert en agències de màrqueting digital. "Jo crec que és una de les coses maques que té Andorra. El fet que cada divendres, cada dissabte, hi ha un sopar d'emprenedors i sempre es coneix a gent interessant. A mi a nivell de negoci, l'entorn, i l'ecosistema que hi ha aquí m'ha ajudat molt. M'ha ajudat molt perquè si no he aconseguit clients, he aconseguit proveïdors, o si no he aconseguit proveïdors, doncs simplement he conegut a gent interessant, que sempre t'aporta". I destaca l'alt valor que té per als emprenedors. "Crec que una persona que estigui en un procés d'emprendre i de fer créixer el seu negoci, crec que el fet d'estar aquí a Andorra i rodejat d'aquest ecosistema emprenedor i tecnològic, crec que només pot fer que ajudar a créixer".

També els hem preguntat sobre les claus de l'èxit i això és el que ens han contestat. Constància, transparència, autenticitat i passió pel que fas.

"Perquè el contingut tingui èxit, no és casualitat. Has de ser molt crític i consumir molt contingut per veure quins són els formats que funcionen: més curts, més llargs. La portada del vídeo o el títol. El que sí que me n'he adonat és que és un món que va molt per col·laboracions."

Ricky Lambo, Vlogsdecoches

L'especialització en la matèria, segons Monaj, també és clau. "Estar sempre molt atent per veure les oportunitats. Intentar aprendre molt de la gent que en sap més que tu i tenir molta capacitat de passar a l'acció. I també ser autèntics experts en el que fas. Podríem donar classes d'espanyol per americans, d'anglès i, fins i tot, francès, però t'has de centrar en una sola cosa". Clàudia Cunill, una de les creadores de contingut més famoses al Principat, opina que la fórmula que triomfa és ser un mateix. "No crec que hi ha una clau de l'èxit. Si n'hi hagués, tothom tindria èxit, tothom seria feliç i tindria la feina dels seus somnis. Jo crec que és lluitar".

Però no és or tot el que llueix. Ser pròxims i tenir èxit, en el món de la comunicació de masses, té un preu. Els missatges d'odi i les campanyes de desprestigi són algunes de les parts més negatives d'aquest món. Cunill esmenta que si t'agafa un dia que estàs amb la regla i a la feina t'ha anat malament... obres TikTok i t'estan dient de tot potser aquell dia fas una ploradeta, però després dies com avui que et passa alguna cosa bona, penses que té sentit el que estic fent". 

Tant Monaj com San Félix comenten que al darrere de tot això hi ha l'enveja. "Hi ha un barem de mesura de l'èxit que té a veure amb la gent que et critica, llavors ho veig com alguna cosa positiva", creu Monaj. I San Félix titlla l'enveja de ser "el verí que es pren un esperant que mati a l'altre. I l'envejós moltes vegades no vol el que tu tens, simplement vol que no el tinguis". Amb l'experiència, Kike GTR, ha entès que "has d'estar preparat per rebre crítiques, perquè intenten enfonsar-te. El millor és ignorar-les, centrar-te en les valoracions positives i centrar-te en tota la gent que et recolza i que t'estima".

SI VOLS VEURE EL REPORTATGE COMPLET FES CLIC EN AQUEST ENLLAÇ

Informa: Caterina Vidal

Imatges: Pau Bonastre - Javier Martín - P. Besolí - T. Taboada - S. Linares

Aquest lloc web utilitza “cookies” per recollir informació estadística sobre la seva navegació i millorar la seva experiència com a usuari. Si vostè continua navegant en aquest lloc web s’entendrà que accepta l’ús de “cookies”.