Reportatge: Suport emocional a docents i alumnes per superar les angoixes de la Covid-19
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Nous canals d'aprenentatge, conviure amb l'amenaça del confinament i la por al contagi. L'escola ha estat un dels focus de resiliència on han hagut d'integrar hàbits i normalitzar la presència del virus. En aquest reportatge coneixem el cas del col·legi Sant Ermengol, en què els professors han rebut acompanyament emocional per poder alhora ajudar els estudiants.
Arran del confinament ara fa un any, la direcció del Sant Ermengol va considerar que seria bo fer acompanyament emocional als alumnes en aquest curs. Aviat es van adonar que la mateixa incertesa i improvisació també afectava els professors.
Per acompanyar-los, s'han fet dues sessions al llarg del curs i diverses trobades segons les necessitats. Ara tutors ens parlen de situacions que han après a gestionar gràcies als assessors en psicopedagogia al llarg d'aquest curs. Primer, la por al contagi amb els nens d'infantil que no porten mascareta a l'aula.
Sandra Junyer, tutora d'Infantil, explica com els "feia por que hi haguessin molts contagis" i, ara que han passat dos trimestres, fan "una valoració molt positiva". "Ho han entès i s'hi han adaptat molt bé i ens ho han posat tot molt fàcil".
Pors cap als alumnes i entre els mestres que s'han hagut de treballar, com el fet de "sentir rebuig", que han anat treballant i compartint per poder "donar suport emocional", diu l'assessora en Psicopedagogia d'infantil, Meritxell Piñol.
Un altre angoixa, la de tornar al confinament. Per aquest motiu, explica l'assessora en Psicopedagogia de primària, Marta Dejuan, van fer un acompanyament "molt més significatiu per ells i per a les famílies" quan al setembre o octubre s'havia de confinar una aula perquè la sensació era "que els tornàvem a tancar". Per aquest motiu els tranquilitzaven dient que no seria un confinament com el de la passada primavera, sinó només de 10 o 12 dies.
Alguns professors expliquen que acusen cansament però que el suport els ha ajudat a connectar amb les emocions dels joves. El tutor de primària Sergi Rubio reconeix que es troba "cansat", tot i destacar la sort que els alumnes "s'han expressat, han dit com se sentien i hem tingut espais on poder parlar". Montse Domingo, tutora de Batxillerat posa en relleu que el fet que els docents hagin rebut orientació ha estat positiu perquè després la poguessin aplicar amb alumnes i famílies. A més, afegeix, "és reconfortant perquè veus que la mateixa situació que vius tu, la viuen els teus companys". Tot plegat, però, "representa una sobrecàrrega perquè la manera com influeix la situació en les nostres rutines ens descol·loca contínuament, a part de la por o de l'estrès que, quan dura molt, sovint es converteix en tristor", detalla l'assessora en Pedagogia de secundària Teresa Cobo.
El suport però també ha servit per tractar casos particulars, sobretot en aquells casos més delicats des del patiment de familiars malalts. Cobo recoda el cas "d'un alumne que va tenir el pare ingressat a l'hospital intubat en situació de risc". Des de l'escola van intentar donar-li tot el suport possible..
O en el cas d'un positiu inesperat, diu Dejuan, que va impedir a una alumna fer el que més volia: "l'aniversari amb l'àvia". L'assessora destaca tots els components emocionals que es deriven d'una situació com aquesta i que fan que a cada nen se l'hagi d'acompanyar en funció del seu context.
Encara queden dos mesos de curs però es comença a fer balanç del que potser s'haurà de tractar en una propera fase, com limitar el teletreball que els ha portat a estar a totes hores pendents de correus i telèfon. Dejuan apunta, fins i tot, a una "reeducació d'hàbits de treball".
Informa: Rosa Alberch
Imatges: Arnau Teixidó
CASOS QUE COMENTEN TUTORS.
13-12
Meritxell Piñol (que els petits no portin mascareta ha agobiat) Sergi
Els més petits, d'infantil, diuen que són els que millor s'han adaptat a la situació. L'escola ha suposat per a ell tornar a veure els amics que no veuen en altres ambients.
15
Els més petits troben a faltar petons i abraçades.
AMB EL TEMPS ELS NEGUITS HAN DESAPAREGUT PER DONAR PAS A LA NORMALITZACIÓ
NECESSITATS
LES CLASSES
NO PODER INTERACTUAR
Aquest no ha estat un curs normal, i és que una vegada més l'escola s'ha hagut d'adaptar en la logística de l'ensneya
Els escolars porten vuit mesos en aquesta nova realitat marcada per la mascareta la neteja de mans i el respecte pels grups bombolla.
Si no fos per la mascareta, diríem que el taranna de les aules és el de qualsevol any.
L'any passat en aquesta època estaven tancats fent classe a distància, un record que va marcar molt a inici de curs amb els primers cofinaments
Quan falta un mes per acabar l'escola a molts alumnes se'ls veu