El sector comercial està obligat a reinventar-se aprofitant la digitalització, reiteren els experts
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
La digitalització és inevitable i, lluny de veure-ho com un problema, el comerç a Andorra ho ha de saber aprofitar. De fet, gràcies a la mida del país, adaptar-s'hi és un procés molt més ràpid que a qualsevol altre lloc. La Jornada Empresa d'Andorra Telecom, dedicada a la necessitat de transformar digitalment el comerç, ha estat tot un èxit de convocatòria.
El comerç digital truca a la porta. L'expert consultor i divulgador en economia digital Marc Vidal té clar que és una oportunitat perquè el sector a Andorra es reinventi i, aprofitant tot allò que el fa diferent, adapti el seu funcionament al nou paradigma. La tecnologia mai substituirà el factor humà, només agilitarà processos que ara ens impedeixen fer altres coses.
Això sí, per evolucionar és imprescindible anar més enllà de vendre un producte o servei. S'ha de vendre l'experiència i això, aquí, es pot fer perfectament. "Venir a Andorra haurà d'incorporar algun valor afegit, ja sigui turístic, mediambiental, formatiu... no ho sé, això és una feina vostra. Però que tot el comerç s'haurà de vincular a més coses, segur. I que aquest comerç segurament haurà d'oferir algun tipus de valor afegit vinculat al valor de la venda, també. Perquè al final, si el fet és només un tema de preu, perdrem", adverteix el consultor en transformació i estratègia digital Marc Vidal.
Vidal és un dels ponents convidats a una Jornada Empresa d'Andorra Telecom dedicada a la necessitat de transformar digitalment el comerç que ha superat qualsevol previsió. Fins a 180 assistents han fet petita la sala on s'ha desenvolupat l'acte. L'interès per afrontar els reptes de futur del comerç és evident. Un futur que s'ha d'encarar plegats i aprofitant la mida del país. "Estem ajudant a quatre empreses a automatitzar-se. En els quatre casos ens demanen continuar creixent a nivell d'activitat però els suposa un problema crèixer a nivell de persones. Llavors, els quatre casos ens diuen que volen fer molt més amb els mateixos", explica el director general d'Andorra Telecom, Jordi Nadal.
Durant la jornada s'han exposat múltiples exemples de petits comerços arreu del món que han prosperat davant les grans companyies aprofitant, justament, les oportunitats que els ha donat incorporar la tecnologia al seu negoci. Tot un mirall per al teixit comercial andorrà.
Informa: Jordi Cama
Imatges: Josep M. Garcia