Solucionar un transport públic estigmatitzat i poc integrat
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Els transport públic té dos problemes: que està estigmatitzat i que no hi ha cap plataforma que concentri tota la informació d'horaris i serveis. Així ho creu el Govern, que vol comptar amb la població per solucionar la situació. Per això ha arrancat un procés participatiu amb reunions a totes les parròquies.
El Centre de Congressos d'Andorra la Vella ha acollit aquest dimarts al vespre la primera jornada informativa oberta a tothom sobre sobre el procés participatiu que vol millorar el sistema de transport públic per fer-lo més integrat i eficient. La sala La Consòrcia s'ha omplert amb representants dels diferents comuns, també de parapúbliques com FEDA, del sector dels autobusos i del teixit associatiu del país.
El secretari d'Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, assegura que volen escoltar a la ciutadania a través del procés participatiu "en un moment clau que ens ha de projectar cap a un nou model de transport públic i de mobilitat sostenible més coordinat amb els comuns".
Altres objectius de l'executiu més concrets passen per eliminar l'estigma d'associar el transport públic amb una manca de recursos i també la necessitat de comptar amb una plataforma que concentri tota la informació sobre els serveis que s'ofereixen.
Per la seva banda, el director general de Pal-Arinsal, Josep Marticella, espera que "arribi a bon port i que tinguem una mobilitat cada cop més segregada, integrada i més compartida per tots".
"Volem trobar solucions pel bus nocturn no tant pels caps de setmana, sinó pels dies entre setmana que és quan moltes empreses i empresaris necessiten treballadors. Hi ha una manca d'horaris que obliguen als treballadors a comprar o llogar cotxes o muntar una espècie de taxi estil 'uber' fora de la legalitat".
Marcelo Ponce, president de l'Associació Argentinos en Andorra.
A més, el president de la Cooperativa Interurbana i gerent de Coopalsa, Gabriel Dallarès, considera que "potser no necessàriament la proposta adequada és un bus addicional, sinó potser podria ser un mini-bus. S'ha d'estudiar bé".
A través de la plataforma Visc.ad ja s'han començat a presentar propostes telemàtiques, com ara carrils bicis segregats i més connectats i la necessitat d'un tramvia de la mà de l'associació AndRail. Precisament la voluntat del Govern és recollir els models de transport públic segregat que tinguin més acceptació a través d'aquest procés.
Es faran debats a totes les parròquies i al Pas de la Casa amb la previsió de tancar les conclusions al maig.
Informa: Laura Cugat
Imatges: Ricard Tenza