Un llibre recull les 80 obres d'art més emblemàtiques de l'època moderna
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Per la seva neutralitat Andorra presenta aspectes únics al llarg de la història. És el cas de l'època moderna. Mentre a Catalunya la Guerra civil va causar la destrucció de moltes peces i informació sobre els seus autors, a Andorra ha quedat intacta. Ara el Govern ha publicat un catàleg que és una peça clau en la identificació d'altres peces sense fitxa d'altres diòcesis.
Amb més de vuit retaules i diverses pintures que tenen a Sant Joan de Caselles i Sant Miquel de Prats com a màxims exponents, Miquel Ramells i Guiu Borgonyó, àlies el mestre de Canillo, s'ha identificat com un dels episodis artístics més rellevants de l'art andorrà en l'època moderna. El coautor de l'estudi, Joan Bosch, en destaca "la cultura artística, la destresa tècnica, la riquesa del llenguatge pictòric i l'actualitat dels seus recursos".
En el llibre que acaba de publicar el Govern, obra de Joan Bosch i Francesc Miralpeix, es rectifica. El mestre d'Ansalonga va ser anomenat erròniament Jeroni d'Herèdia per un document on constatava la seva presència a Canillo en un moment en què es pintava una peça seva. D'ell són el retaule de Sant Miquel d'Ansalonga, Sant Pere d'Aixirivall, Sant Pere del Tarter i moltes d'altres al llarg del Pirineu. Bosch enumera també el retaule del Roser d'Argelers, Sant Joan Baptista d'Argelers i Sant Isidre d'Argelers, i avança que acaben de trobar dues peces més, una a Perpinyà i l'altra, a la Seu.
Des de Patrimoni Cultural, Berna Garrallà diu que aquest és un punt de partida per valorar cadascuna de les peces que es troben en el lloc on es van pintar. "No s'han tret aquestes obres de context, no s'han tret de museus", destaca. "Andorra té una gran riquesa, és gairebé un museu. Hem de veure com explotar tota aquesta informació per donar a conèixer encara més aquest patrimoni i que tothom el pugui gaudir", afegeix
Així es documenta la riquesa d'una època que a Andorra té un discurs molt ric i que ha permès completar buits que va deixar la destrucció de la Guerra civil a Catalunya, com l'obra d'Antoni Tremulles desapareguda per complet i que s'ha localitzat el seu rastre al país en peces com el retaule de Sant Germà a Sant Julià de Lòria.
Més de vuitanta peces amb les seves fitxes, el context en què es van crear i vuit autors i artistes que van deixar la seva obra, molta de la qual es pot admirar encara en el lloc on es va concebre.
Informa: Rosa Alberch
Imatges: Anna Romagosa