
La suplantació d'identitat és el delicte més freqüent en l'actualitat: és el que asseguren els experts en protecció de dades. D'aquí ve la importància que les empreses disposin d'aquesta figura, no obligatòria per a totes, però necessària, i que ha crescut exponencialment en els darrers anys. Al país, actualment hi ha prop de 584 delegats de protecció de dades.
La difusió d'informació indeguda com ara la revelació d'una imatge que pot perjudicar algú, el robatori de dades, ja no només per part de ciberdelinqüents, sinó, per exemple, per part d'un empleat que s'emporta una llista de clients, o la pèrdua d'un portàtil amb informació important que algú pot exposar indegudament, són alguns dels delictes als quals s'enfronten les empreses, però, sens dubte, ara el més freqüent és la suplantació d'identitat.
L'any passat es van donar d'alta 95 delegats de protecció de dades al país. El CEO de win2win, Andrés López, explica quins perills hi ha. "Et roben prou informació per robar-te el compte bancari suplantant la teva identitat i et roben tots els calés que tens i et deixen un deute amb el banc i no has estat tu, t'han suplantat la identitat".
És aquí on entra el delegat de protecció de dades, que fa una tasca preventiva: determina quins són els riscos que hi ha dins d'una empresa i proposa mesures tècniques i organitzatives, però també és correctiva i de contingència. I, si bé no és obligatori per a totes les empreses disposar d'aquesta figura, n'hi ha que per la sensibilitat de les dades que gestionen, sí que hi estan obligades.
Les empreses han de complir el principi de responsabilitat proactiva. Aquest principi aconsella disposar durant un temps d'un DPD. López assegura que hi deu haver "unes 200-300 empreses amb delegat de protecció de dades que l'estan fent servir. En general, estem creixent totes les empreses de protecció de dades, perquè hi ha més sol·licituds i consciència de la importància que té tot això. La pèrdua de reputació que pot tenir una empresa cal compensar-la, cal tenir un assessorament i que no passi, sobretot.
Precisament, la pèrdua de reputació és la pitjor conseqüència per a les empreses, així com les indemnitzacions, més que la infracció econòmica en si. És una multa que, fins i tot, López assegura que pot ser més elevada en aquelles que no tenen un delegat de protecció de dades.
Informa: Karen Gacusana
Imatges: Carolina Martínez
Comparteix: