A partir d'aquest dimecres torna a Andorra Televisió i a www.andorradifusio.ad L'Institut de Música. Arribem ja a la tercera temporada d'un programa que va néixer en col·laboració amb el conservatori d'Andorra la Vella i la voluntat de difondre el talent dels joves del país i la seva passió per la música, de vital importància educativa. En aquesta tercera temporada canviem d'escenaris i ampliem els continguts amb l'objectiu de fer un programa més proper. Entre les novetats, cada dilluns podreu trobar en aquest blog i en el de l'Institut de Música un article explicant-vos els continguts del programa de la setmana amb el repertori, els perfils i les fotografies dels joves intèrprets, els professors i els rodatges perquè els coneixeu molt millor. A més, en aquesta tecera edició hem volgut fer un recorregut per la història de la música. El primer capítol el dediquem al barroc italià.
L'Institut de Música a la tele. Capítol 1: Barroc Italià
Amb Ia Robert, Toni Gibert, Jordi Albelda i Míriam Manubens
En aquest primer capítol escoltareu músiques del més famós representant del barroc italià, el compositor Antonio Vivaldi, que va viure a cavall entre els segles XVII i XVIII a la Sereníssima Repubblica veneciana. Va ser famós com a compositor de concerts, uns 600 per a tot tipus d'instrument, i d'òperes, una quarantena, de les quals moltes encara per enllestir.
També va ser un gran pedagog i com a tal va exercir de mestre de música a l'Ospedale della Pietà, de Venècia, una institució caritativa dedicada a l'educació de joves orfes. Aquí hi havia una petita orquestra, formada només per noies que tocaven tant la música del mestre Vivaldi com la dels seus contemporanis i compatriotes Corelli, Torelli, Albinoni, Scarlatti , Pergolesi i molts altres.
La primera peça del programa és una sonata que pertany al recull intitulat “Il Pastor Fido”, de paternitat controvertida: estudis recents l'atribueixen al compositor francès Chedeville; és per a flauta i baix continu.
La segona és una sonata del mateix Vivaldi per a violoncel i baix continu de la qual escoltareu el primer i el segon moviment, els dos restants es van perdre.
L'estil vivaldià és brillant, d'un caràcter alegre i extrovertit que contrasta amb l'estil rigorós dels compositors alemanys contemporanis.
Aquí teniu el programa complet:
El repertori i els intèrprets
La Ia Robert a la flauta i el Toni Gibert al piano interpreten:
Sonata Il Pastor Fido n. 2 en Do M – Antonio Vivaldi ( Chédeville )
I Preludio – Adagio
II Allegro assai
III Zarabanda – Adagio
IV Allegro
Ia Robert
Alumna de flauta.
7 anys a l'Institut de Música.
Aficions que es puguin explicar: esquiar, dibuixar i llegir.
Un desig: ser investigadora de teixits humans.
Toni Gibert
Professor d'assignatures teòriques i director d'orquestra
7 anys a l'Institut de Múisca
Aficions que es puguin explicar: lectura, cinema, el menjar i el vi.
Un desig: que desapareguin els mediocres de la terra
El Jordi Albelda al violoncel i la Míriam Manubens al piano interpreten:
Sonata V – Antonio Vivaldi
I Largo
II Allegro
Jordi Albelda
Alumne de violoncel
5 anys a l'Institut de Música
Aficions que es puguin explicar: bàsquet. Juga a l'equip de l'escola
Un desig: poder tocar de manera professional
Míriam Manubens
Professora de piano, pianista acompanyant, cap d'estudis de l'IM
13 anys a l'Institut de Música (des del 2001)
Aficions que es puguin explicar: família, nens, lectura, teatre, cinema, muntanya i una mica de running.
Un desig: Menys materialisme i més humanitat i espiritualitat
Discografia recomanada
Les gravacions de Rinaldo Alessandrini amb Il Concerto Italiano i de Giovanni Antonini amb Il Giardino Armonico, sense oblidar les gravacions del gran violinista Gerard Claret amb la prestigiosa Orquestra de Cambra d'Andorra.
Comparteix: