L’Institut de Música a la tele! Capítol 9: Segle XX (I) - Primeres avantguardes -Nacionalisme

L’Institut de Música a la tele! Capítol 9: Segle XX (I) - Primeres avantguardes -Nacionalisme

Amb Òscar Viladrich, Rui Carlos Vaz, Indira Hotchandani, Marta Ferreira i Alba Coto

París era una festa que ens segueix... assegurava Hemingway a les seves memòries pòstumes. Abans de la Gran Guerra (i entre guerres) una munió d'artistes vinguts de tot el món aterren a la ciutat més cosmopolita, esbojarrada i inspiradora de la història (amb el permís de la Nova York dels 70 i el Berlin de principis de segle XXI).

Pintors, escriptors, músics que portaven la seva identitat nacional, heretada del segle passat, tot presentant-la a la resta de la humanitat, com feien els compositors hispànics, tan admirats com a pianistes.

En el 9è capítol de l'Institut de Música escoltarem El Sacromonte de Joaquin Turina, una de les dances gitanes del compositor sevillà, a on retrata el barri més flamenc de tot Granada. Les harmonies, ritmes i estructures són tretes directament del cante jondo.

L'altra obra, també dedicada a Granada, és del compositor de Camprodon Isaac Albéniz. L'obra en qüestió és una versió per a guitarra de Granada de la Suite espanyola op.47, molt més subtil que el sevillà. L'obra d ´Albéniz reuneix l'expressivitat romàntica de Chopin, els ritmes i melodies hispànics i ho emmascara tot amb el vel difuminat de les harmonies impressionistes.

En aquella època, els compositors americans van acudir en massa a estudiar amb Nadia Boulanger. És el cas de Georges Gershwin, que copsaria les noves tendències de la composició clàssica i les barrejaria amb el Jazz i la música popular nord-americana. Prova n'és aquest Primer Preludi composat a New York a finals dels anys 20. 

La darrera peça que escolarem en aquest capítol és de Bela Bartok. L'única cosa que uneix al compositor amb París és l'admiració que tenia per Claude Debussy. Però sí que el podem lligar als altres compositors del capítol, ja que l'hongarès va entrar en la modernitat utilitzant melodies i ritmes propis de la tradició nacional eslava (Hongria, Romania, Moldàvia...), com ho demostra aquest melangiós Ball Rodó, de la seva suite per a nens, primer volum.

El repertori i els intèrprets:

Òscar Viladrich al piano interpreta:

Sacromonte  – J Turina

Òscar Viladrich

Alumne de piano i clarinet

8 anys a l'Institut de Música

Aficions que es puguin explicar: escoltar música i tocar amb els amics, el rock, el blues i esquiar.

Un desig: Arribar el més alt possible amb el piano

Rui Carlos Vaz interprera al piano:

Preludi nº 1 – G Gershwin

Rui Carlos Vaz

Alumne de piano

8 anys a l'Institut de Música

Aficions que es puguin explicar: quedar amb els amics i comprar roba

Un desig: El superior de música

Indira Hotchandani a la flauta i Marta Ferreira a la guitarra interpreten:

Granada, de la Suite Espanyola – I. Albéniz 

 

Indira Hotchandani

Alumna de flauta

5 anys a l'Institut de Música

Aficions que es puguin explicar: ballar, esport, natació, aerobic, llegir i la música

Un desig: Que hi hagi pau al món i que tothom visqui sense passar gana, que el racisme i les guerres desapareguin.

Marta Ferreira

Alumna de guitarra i flauta

7 anys a l'Institut de Música

Aficions que es puguin explicar: la música i llegir

Un desig:  poder-se dedicar a la música professionalment

Alba Coto interpreta al piano:

Round dance – B. Bartok

Alba Coto

Alumna de piano i violí

7 anys a l'Institut de Música

Aficions que es puguin explicar: El ballet i la música

Un desig: ser metgessa

 

Comparteix: