
La tecnologia s'utilitza a l'escola unes tres hores i mitja al dia, per damunt de la mitjana europea. Els docents creuen que s'en fa un ús excessiu i els alumnes reconeixen que es distrauen amb els dispositius quan fan tasques escolars. A partir d'aquestes dades, Educació començarà a planificar polítiques educatives que passin per reduir l'ús de les pantalles.
És una enquesta feta a alumnes de 10 a 16 anys i professors a final del curs passat. Com més grans són els alumnes, més conscients dels perills als quals estan sotmesos. Sis de cada deu de 15 a 16 anys afirmen que es distreuen amb els dispositius digitals quan fan tasques escolars. I si parlem de l'ús fora de l'escola, el 72% reconeix que hi està massa enganxats.
"Quan veus que el 72% dels alumnes reconeixen que tenen un problema i els treu temps d'altres coses que poden ser més importants, doncs realment aquí els hem d'acompanyar."
Xavier Campuzano, director d'Ensenyament Superior, Recerca i Innovació Tecnològica
La tecnologia s'utilitza a l'escola una mitjana de 3,5 hores al dia, mentre que a casa, o per motius de divertiment, la mitjana és de 2,3 hores. Les dues dades estan per sobre de la mitjana d'altres països de PISA for Schools.
Tot i reconèixer que la utilització de les tecnologies digitals com a eina d’ensenyament és positiva per la participació o la motivació, els docents creuen que es perjudicial per la seva concentració. En general, quasi el 70 per cent dels docents creuen que els recursos digitals tenen més perjudicis que beneficis pels alumnes.
I més conclusions de l'enquesta: la meitat dels professors creu que està ben format en matèria digital mentre que l'altra meitat demana més formació. D'aquests, el 70% dels de segona ensenyança voldria més formació sobre eines d'intel·ligencia artificial. És per això que Educació prepara ara píndoles formatives sobre Intel·ligència artificial per a professors.
I tot i que estem més connectats que mai, llegim menys. Un de cada tres alumnes afirma no fer-ho mai.
En general els alumnes estan d'acord amb que el centre supervisi l'ús que fan de les pantalles, i limitin l'entrada a xarxes i als jocs en línia.
"Més de la meitat de la mitjana dels alumnes ens demanen que els limitem les possibilitats de distreure. El grau de maduresa d'un alumne per reconèixer això en una enquesta penso que és important."
Xavier Campuzano, director d'Ensenyament Superior, Recerca i Innovació Tecnològica
Educació començarà a planificar en funció d'aquestes dades. Una de les primeres mesures que s'han pres ha estat eliminar els iPad i substituir-los per ordinadors amb sistema operatiu de Google, una eina que permetrà als professors limitar la navegació a unes webs determinades, cosa que no passava amb els iPad.
En les properes setmanes arribaran 500 unitats perquè els professors comencin a familiaritzar-s'hi. Una altra línia de treball serà anar cap a utilitzar menys hores les pantalles, encara que és una mesura en la que s'està treballant.
Ara Educació prepara una enquesta similar dirigida a a les famílies.
???? Educació moderarà l’ús de les pantalles a l’aula i reduirà distraccions que dificulten l’aprenentatge. https://t.co/fTsTQT1yVT
— Govern d'Andorra (@GovernAndorra) March 6, 2025
Informa: Caterina Vidal
Imatges: Èric Mompel
Comparteix: