L'Heliport Nacional estarà operatiu a les acaballes del 2025 a la zona de la Caubella de Pal. El cost de la infraestructura serà de 10,3 milions d'euros, cinc dels quals els aportarà el Govern. Ocuparà un espai de 2,4 hectàrees de terreny, amb diferents mesures correctores per integrar-lo al paisatge.
"Avui s'inicia la construcció de l'Heliport Nacional, a la Caubella, de Pal, a la parròquia de la Massana, que serà realitat al segon semestre del 2025." Així de contundent s'ha expressat el secretari d'estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, que ha defensat la construcció d'aquesta infraestructura pública amb gestió privada.
El cost serà de 10,3 milions d'euros, cinc dels quals els aportarà el Govern a càrrec del pressupost de l'any vinent. La resta els assumirà l'empresa concessionària, l'UTE formada per Heliand i Helicòpters del Nord. Forné ha defensat la idoneïtat del projecte i la seva ubicació a la zona de la Caubella, allunyada dels nuclis urbans i amb una superfície de 2,4 hectàrees. No ha detallat quina quantitat d'arbres s'haurà de talar, però ha assegurat que tindrà un baix impacte visual, amb mesures correctores. "D'aquestes 2,4 hectàrees hi ha una part que quedarà vegetada i d'altres parts que es restauraran. De fet, tindrem aquest projecte integrat paisatgísticament", ha constatat el secretari d'estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat.
Una vegada entri en funcionament, l'Heliport de Pal assumirà el volum d'operacions que té ara el de la Massana. En total, són dos mil anuals, xifra que en una primera fase es preveu doblar. La infraestructura comptarà amb hangars, una zona per a passatgers i un punt fronterer per fer el control de passaports. Permetrà rebre aeronaus majoritàriament de mida mitjana.
L'Heliport Nacional permetrà fer les operacions d'emergències mèdiques i sanitàries, treballs aeris, transport discrecional i també podrà rebre visites de caps d'estat. En un futur pròxim s'obrirà als vols amb helicòpters elèctrics. Dels vols comercials, se n'encarregarà la concessionària, l'UTE formada per Heliand i Helicòpters del Nord, tot i que s'obre la porta a operar a altres empreses privades.
"El fet que sigui la gestió de l'heliport una concessió no vol dir que sigui un ús exclusiu per part d'aquest concessionari. Pot haver-hi un actor que tingui interès a desenvolupar una línia pagant les taxes corresponents d'aterratge i enlairament com qualsevol altra infraestructura, iniciar l'operació d'aquesta o de qualsevol altra línia."
David Forné, secretari d'estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat
Informa: Sergi Cano
Imatges: Albert Refart
Comparteix: