Els talls de la carretera d'accés a Andorra s'acabaran l'hivern del 2025-2026

www.andorradifusio.ad

L'hivern de l'any vinent els accessos al Pas de la Casa des de França estaran immunitzats contra les allaus. Serà llavors quan estaran enllestits els treballs de la galeria del corredor de l'Ospitalet, un dels punts més complicats de l'eix viari cap a Tolosa. Amb un pressupost de 26 milions, preveu 15 mil metres cúbics d'excavació. 

Aquest dijous s'ha presentat el projecte a l'ajuntament de l'Ospitalet i s'ha fet en presència de la delegació andorrana encapçalada pel cap de Govern i la francesa, amb el prefecte de la regió d'Occitània.

Tant Xavier Espot com Pierre-André Durand han destacat en l'inici de l'obra la millora substancial que hi haurà en la mobilitat entre tots dos països. "Vull recordar que no fa tants anys, el 2015 la carretera va haver de tancar durant 7 dies. Això té un impacte significatiu sobre el Pas de la Casa que viu del turisme i a banda de l'impacte també hi ha un risc mínim que ara eliminarem", ha esmentat el cap de Govern. El mateix Durand assegura que el salt qualitatiu serà "molt significatiu i que "l'obra es farà en dos períodes, condicionats també per la meteorologia".

La construcció d'aquesta galeria va començar al mes de maig i és finançada a parts iguals pels governs d'Andorra i França. Consisteix en una de les obres més importants de cooperació fetes per a la mobilitat a l'hivern i preveu 15.000 metres cúbics d'excavació de terres, 15.000 més de formigó, 1.700 d'acer de formigó armat i 2 quilòmetres de claus.

Per això, s'ha readaptat la via RN-22 per desviar el trànsit de l'RN-320, que romandrà tancada completament per dur a terme l'obra en dues temporades d'estiu des de principi de maig fins a final d'octubre, moment en què l'anomenada Ruta de les serps està oberta. Pel que fa als treballs, les obres previstes enguany són l'excavació i el reforç del mur del projecte i l'inici de la construcció dels murs i la coberta a la part corba.

I tot això, és el resultat de tres anys d'estudis d'observació de la neu de les allaus. Així ho explica, el director de la Dyrso. "Hem analitzat les allaus per determinar quina era la zona que calia protegir més perquè evidentment com més llarg és l'obra, més cara surt". Un cop la galeria entri en funcionament es desmuntaran els tirs d’allau catex i es deixaran els de gas. "Continuarem parant els vehicles durant 10 minuts, per seguretat tot i que els riscos són més baixos", sentencia Hubert Ferry Wilczek.

Els alcaldes de la zona celebren les obres

Per la seva banda, l'alcalde de Portè-Pimorent es felicita que les autoritats franceses hagin pres consciència de la importància de la seguretat en una ruta transfronterera, com la que comunica els Pirineus Orientals, la vall de l'Arieja i Andorra.

"Un programa que s'ha posat en marxa per a millorar la seguretat de les carreteres del costat de l'Arieja i dels Pirineus Orientals perquè França ha sigut consistent de la importància d'aquesta ruta i és necessari que quedin obertes durant l'hivern. També hi figura la construcció d'un túnel per allaus que s'ha de construir a l'Ospitalet."

Jean-Philippe Augé, alcalde de Portè-Pimorent

Informa: Rosa Alberch 
Imatges: Kevin Ribeiro

Comparteix:

Iniciats els treballs per a la nova zona de salut mental Objectiu: evitar les apostes il·legals