Més d'11.300 alumnes entre tots els sistemes educatius comencen entre aquest dilluns i dimarts a les classes, una xifra una mica més alta que l'inici de curs anterior que va en la línia del creixement de població. Entre les novetats una assignatura alternativa de religió catòlica i un pla pel bon ús de les tecnologies.
Concretament, aquest dilluns han arrencat el curs els alumnes de maternal, primera ensenyança i primer cicle de segona ensenyança, batxillerat i FP, mentre que dimarts ho farà el segon cicle de segona ensenyança de l'Escola Andorrana. Precisament, el sistema andorrà és el que s'endú un percentatge més elevat d'alumnes, xifrat en un 40%. Un tant per cent que no s'allunya gaire del sistema espanyol (35%) i el francès (30%). A la cua, hi ha el britànic amb un 2%.
Una tornada a l'escola que s'ha viscut amb normalitat i sense cap incidència destacable, tot i el retard d'algun autobús. Els més petits la viuen amb molta il·lusió i amb ganes de reprendre el contacte amb amics i professors, mentre que les famílies desitgen consolidar horaris i rutines.
Un dia especial emocionant per a la Julissa i les seves filles, que pateixen autisme. Van fugir fa uns mesos de la violència i el desamparament que patien a Veneçuela.
"Comencem de nou, pràcticament sense diners, en qualitat de refugiades i he rebut molt suport. Estic encantada i elles estan encantades"
Julissa Gil
Les petites tornen a l'escola després de tres anys sense poder estudiar. Una nova etapa amb molts reptes per endavant.
El curs arrenca amb moltes novetats, incloent-hi l'equip ministerial i la direcció de l'Escola Andorrana, que renova la majoria d'equips directius. En projectes, sobresurt l'estrena de l'assignatura Créixer en valors, centrada en l'ètica com a alternativa a la religió catòlica, fruit de la modificació de la llei d'ordenament del sistema educatiu andorrà la legislatura passada. A partir d'aquest dilluns es comença a aplicar a primera ensenyança i també s'aplicarà als alumnes més grans.
"Treballem aspectes molt relacionats amb les emocions i la relació de la persona amb l'entorn. La frustració, la resolució de conflictes... per donar resposta el que ens va exigir i la modificació que es va fer a la llei d'educació i la llei del sistema educatiu andorrà."
Josep Anton Bardina, secretari d'Estat d'Educació i Universitats
La nova directora de l'Escola Andorrana, Olga Moreno, té com a principal repte acompanyar als nous equips directius:
"S'han consolidat 19 places de les 27 que tenim dels membres de cap d'estudis i directors. És una bona oportunitat de renovació i d'actualització dels equips directius que donaran un aire nou a les escoles."
Olga Moreno, directora de l'Escola Andorrana
A l'Escola Andorrana tenen pràcticament tota la plantilla de professors coberta. Tot i que és fluctuant i canviant, enguany els ha costat una mica trobar mestres de català.
En general, un altre dels principals projectes del ministeri és l'elaboració d'un pla integral per a tots els sistemes pel bon ús de les tecnologies en l'educació, que també vol donar pautes i consells per a les famílies. També han previst desplegar accions per fomentar l'educació inclusiva i la igualtat de gènere. Fruit dels resultats del PISA for school, educació vol reforçar les avaluacions internes de tots els centres, per comprovar que s'està aplicant de forma eficient l'ensenyament per competències entre altres iniciatives.
Informa: Laura Cugat
Imatges: Eric Escabias
Comparteix: