El Govern ha presentat el nou telèfon de prevenció de conductes suïcides, el 177. Un telèfon gratuït i que neix amb la voluntat de donar suport a les persones afectades.
I és que el suïcidi és un problema greu de salut pública que, a nivell mundial, causa més de 700 mil morts a l'any i és la tercera causa de defunció entre els joves. Una xacra molt present també aquí, on es van atendre una vuitantena de casos entre l'any passat i el 2022. Ara, Salut està desplegant diverses estratègies per reforçar, sobretot, la prevenció.
El nou telèfon de prevenció de conductius suïcides està actiu de forma constant, no té cap cost, és confidencial i està gestionat per voluntaris formats i experts de la salut mental de la Fundació Ajuda i Esperança de Barcelona, amb la intenció d'arribar a incloure també voluntaris i professionals d'Andorra.
Precisament, aquesta xarxa de professionals són els primers a rebre les trucades. L'objectiu és escoltar, calmar el patiment de l'usuari, explicar-li els recursos existents i, si es tracta d'un cas greu i urgent, alertar el SUM (telèfon 116).
La ministra de Salut, Helena Mas, n'explica quin serà el procediment. "Al rebre la trucada, els seus professionals faran una valoració del risc d'aquesta persona a través d'un test estandaritzat, però també a través de la seva professionalitat. A través d'aquest coneixement i de l'estat de la persona, ho estratifiquen en quatre graus, que poden ser imminent, alt, moderat o lleu, i en funció de quina escala sigui, hi haurà la derivació als serveis pertinents".
En aquest sentit, afegeix que si és un cas molt greu "s'activaran els serveis d'emergència en el cas que hi hagi un risc alt o imminent de suïcidi".
Des de la fundació han exposat alguns senyals d'alerta a través d'un cas. Així ho explica la presidenta de la Fundació Ajuda i Esperança, Esperança Esteve:
"(La persona atesa) no tenia ganes de sortir, no volia obrir les cortines, el dia i la nit eren foscos, no volia preocupar els fills i deia que només pensava en anar-se'n. Del que es tracta és que aquesta persona descobreixi que hi ha un horitzó i que hi ha llum partint de la seva pròpia realitat i de la duresa de la seva situació. Per aconseguir-ho, s'han de treballar valors com l'acceptació, la socialització o el contacte amb l'altre."
Esperança Esteve, presidenta de la Fundació Ajuda i Esperança
Una iniciativa possible gràcies a la col·laboració d'Andorra Telecom i l'Associació en defensa del jovent en risc. A banda del telèfon, la voluntat de l'executiu és activar també un xat d'atenció a través de WhatsApp aquest octubre.
Tot plegat s'explica coincidint amb el Dia mundial de la prevenció del suïcidi i s'emmarca dins l'estratègia nacional de prevenció que es vol presentar en els propers mesos responent així una petició que va fer el PS el maig.
??Es posa en marxa el telèfon gratuït 177 per a la prevenció de les conductes suïcides.
— Govern d'Andorra (@GovernAndorra) September 10, 2024
??El Ministeri de Salut, amb la Fundació Ajuda i Esperança, posa en marxa 'Línia verda', per donar atenció immediata a les persones que es trobin en aquesta situació.https://t.co/X2Rx6fPbKV
Seguint en matèria de salut mental, Helena Mas té previst tornar-se a reunir entre finals d'aquesta setmana i inicis de la vinent amb els veïns de l'edifici Ròdol d'Escaldes-Engordany per explicar-los més detalls del centre d'atenció comunitària que es vol ubicar en aquest immoble. La ministra lamenta no haver-los donat abans més informació argumentant que en cap cas pensava que el projecte pogués generar malestar.
Informa: Laura Cugat
Imatges: Javier Martín
Comparteix: