Alerta de l'FMI: urgeix la reforma de les pensions

www.andorradifusio.ad

L'any passat l'economia va créixer una mica més del previst, amb un augment del producte interior brut del 2% gràcies a sectors com els serveis, la banca i la construcció. Així ho recull el darrer informe del Fons Monetari Internacional, que també destaca el descens gradual de la inflació. A banda de gestionar l'actual crisi de l'habitatge, el Fons Monetari Internacional alerta de la necessitat d'agilitar la reforma de les pensions.

Ho ha reiterat el cap de missió de l'organisme internacional, Rodolphe Blavy, durant la revisió anual que fa des del 2020 i opina que s'està fent tard. "La reforma de les pensions fa temps que està a sobre la taula i ja va tard. Per tant, encoratgem a les autoritats a actuar ràpidament en aquesta matèria".

En aquest sentit, també ha remarcat que hi ha altres matèries que s'haurien d'atacar, com ara la reforma del sistema sanitari. "Hi ha diverses accions a implementar de cara a les despeses futures lligades a l'envelliment de la població. Comprometre's aviat amb aquesta reforma també és adequat. Pel que fa al canvi climàtic, cal desenvolupar estratègies clares d'adaptació."

En referència a la reforma del sistema sanitari, Blavy recomana millorar la rendibilitat i reforçar la medicina preventiva.

Amb habitatge, el ministre d'economia Ramon Lladós ha destacat que a diferència de la crisi del 2010, els alts preus no estan impactant en l'estabilitat del sistema financer. A més, opina que han de buscar "llocs de treball de més valor afegit que no consumeixin tampoc tant mercat d'habitatge com el que estan consumint els sectors actuals".

Posició de l'FMI sobre l'acord d'associació

L'FMI també defensa l'acord d'associació com a palanca per aconseguir aquesta diversificació i un augment d'inversió i productivitat. Però també apunta alguns riscos.

"Hi ha un cost o un risc associat a un augment de competència per les empreses del país i hi ha un risc en invertir capital polític a l'acord d'associació i no a altres reformes, com la de les pensions. Si la transició es realitza de forma apropiada per part del Govern, no veurem riscos més greus."

Rodolphe Blavy, cap de missió de l'FMI a Andorra

Informa: Laura Cugat

Imatges: Txell Taboada

Comparteix:

Joan Pau Miquel creu que la policia patriòtica inicialment volia que s'intervingués un altre banc L’Autoritat Financera ja s'està adaptant a la legislació europea