Andorra participarà per primer cop en el finançament d'obra pública a l'estranger. Es tracta del projecte per assegurar la zona d'allaus que sovint comporta el tancament de l'accés des de França. Així ho ha anunciat el Govern, després d'una reunió a Foix amb les autoritats regionals franceses per enllestir el protocol de millora de la RN20. França preveu una inversió global de 160 milions d'euros, 10,5 dels quals els aportarà Andorra.
El ministre d'Afers Socials, Justícia i Interior, la prefecta de l'Arieja i el prefecte d'Occitània han encapçalat una reunió clau per a la millora de la carretera RN20. Les autoritats franceses han enllestit pràcticament el protocol intern que preveu una inversió de gairebé 160 milions d'euros a la via que uneix Andorra amb Tolosa. Un protocol amb un calendari precís i que preveu diverses desviacions així com trams de doble carril.
Xavier Espot, que ha agraït el compromís de França, ha anunciat que Andorra aportarà fins a 10 milions d'euros al projecte. Un fet històric. El ministre Xavier Espot ha avançat que "segurament serà la primera vegada que assumim un compromís financer per a una sèrie d'obres fora de les nostres fronteres. Creiem que aquest compromís és absolutament imprescindible perquè reverteix d'una forma clara, inapelable, en benefici de l'interés del nostre país", ha afegit.
Concretament, el Principat s'ha compromès a finançar la meitat de la inversió necessària per assegurar el corredor d'allaus H2, que perjudica les comunicacions. "És el que motiva que els accessos a França s'hagin de tallar" recorda Espot. Per això "participarem d'una forma paritària", la qual cosa vol dir que, a l'espera dels estudis, es reservin uns 10,5 milions
Espot ha indicat que les properes setmanes es podrà començar a negociar el conveni internacional per participar en el projecte. Segons ha dit el ministre, un cop signat els primers estudis les obres podrien començar a principi del 2018. Pel que fa al conjunt de les millores a la RN20, s'enllestirien el 2030.
Informa: Andrés González-Nandín
Imatges: Albert Refart
Comparteix: