Més dones en carreres científiques, però poques en investigació i càrrecs directius
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Tan sols un terç dels investigadors són dones, i la bretxa de gènere segueix sent evident, especialment a Europa i Amèrica del Nord, on la representació femenina en la investigació es manté entre el 30% i el 35%. No obstant això, els últims estudis de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) han observat un panorama més equilibrat a regions com Àsia Central, Amèrica Llatina i el Carib.
Per avançar cap a la igualtat, Andorra Recerca i Innovació ha aprofitat el Dia Internacional de la dona i la nena en la ciència per promoure l’interès científic entre els més joves. En una guarderia de la capital, alumnes de 3 a 6 anys han rebut la visita d'una investigadora, Clara Pladevall, qui els ha explicat el seu treball en el seguiment de papallones. A través de l'exemple real d'una científica, els petits han pogut descobrir que no hi ha perfils determinats per dedicar-se a la ciència.
"A vegades hi ha les creences que si no tens un determinat perfil, no pots dedicar-te a aquestes professions i això ve perquè durant molts anys hi ha hagut referents molt llunyans i estereotipats. El que venim a demostrar amb activitats com aquesta a les escoles és que qualsevol persona es pot dedicar a la ciència, que les persones reals d'aquí mateix d'Andorra ens hi podem dedicar i que tothom es pot emmirallar en persones reals", ha afirmat Clara Pladevall.
L’activitat forma part de 'Aula', un espai de formació creat per Andorra Recerca i Innovació per posar en valor el patrimoni natural, cultural i social del país, amb l’objectiu de connectar-lo amb les escoles i la ciutadania.
Les dones ocupen només el 25% dels càrrecs de lideratge en el sector sanitari
Tot i que les dones representen el 70% del personal sanitari, només ocupen el 25% dels llocs de lideratge en el sector, i la diferència salarial continua sent notable. Els estudis apunten que la bretxa és del 26% en els països d’ingressos alts i del 29% en els de rendes mitjanes. Aquesta disparitat s’ha relacionat sovint amb la manca de referents femenins, una situació que es podria capgirar amb més científiques i professores que inspirin les noves generacions.
Meritxell Calbó, professora al Lycée d'Andorra, explica que, tot i que les dones tenen una presència destacada en la medicina i la biologia, la seva representació a la recerca és molt més baixa: "Les darreres dades diuen que només el 30% de les dones estan dins de la recerca i amb càrrecs importants. Venim d’un passat patriarcal on la dona dins de la ciència no estava ben vista."
Alhora, la jove Joana Libera, que somia amb treballar a la policia científica, i Noa Cortés, que vol estudiar medicina, representen una generació de nenes que desitgen trencar les barreres de gènere i obrir-se camí en els àmbits científics.
Segons Magda Marquet, biotecnòloga i una de les científiques andorranes més respectades, és fonamental començar l'educació en ciència des de ben petits: "La ciència té nous reptes i es poden aprofitar des de tots els vessants. Però també cal reconèixer que, com a dona, he hagut de superar moltes dificultats. Vaig començar a França, després vaig marxar a Califòrnia, i a cada lloc em trobava amb una promoció que anava en una altra direcció. No ho entenia, però aquesta ha estat la realitat de moltes dones en el meu sector."
A més, en camps d'avantguarda com la intel·ligència artificial, la representació femenina és alarmantment baixa: només una de cada cinc professionals és dona.
Amb aquestes dades encara en ment, dies com avui són essencials per continuar lluitant per la igualtat de gènere en el món de la ciència. La celebració d’aquest Dia internacional de la dona i la nena en la ciència ens recorda que, tot i els avanços, la lluita per la igualtat encara té molt camí per recórrer.
Informa: Caterina Vidal
Imatges: Fernando Montero - Txell Taboada