Un pilot de Boeing 737, sobre l'aeroport a Grau Roig: "amb avions grans és absolutament impossible"
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Sobre el projecte d'un aeroport a Andorra s'ha pronunciat el Govern, partits polítics i interlocutors socials, com ara APAPMA. Hem volgut conèixer de primera mà l'opinió dels professionals que de ben segur més tenen a dir sobre els aspectes tècnics del projecte.
Manel Pinó és comandant de Boeing 737 i formador de Boeing. A més, és soci i pilot de l'empresa de vols xàrters TSA. Per tant, una veu autoritzada per parlar sobre la viabilitat d'un aeroport en territori andorrà. Per començar considera poc factible el projecte. El pilot assegura que "amb avions grans és absolutament impossible".
Una de les argumentacions dels impulsors és que un aeroport com el que es pretén construir facilitaria l'arribada d'aparells de mitjà i llarg trajecte, és a dir, tipus Boeing 737 o Airbus 320. Avions amb capacitat per a transportar entre 150 i 210 passatgers en funció de la configuració. Segons Manel Pinó, una aspiració inviable, donat que "Andorra que es troba a gran alçada. Amb la ubicació de l'aeroport a Grau Roig, necessitaríem una pista de pràcticament 3 quilòmetres".
La pista de 2 quilòmetres que preveu el projecte seria suficient en un terreny absolutament pla i prop del nivell del mar, però no a Andorra. La normativa internacional determina que en les condicions del terreny on es vol construir es necessitaria, com a mínim, 3 quilòmetres de pista. "Després de la pista s'ha de calcular la possibilitiat que un motor es podria parar o quedara amb poca potència al moment d'enlairar-se. L'increment d'alçada és molt més petit que amb els dos motors, ha de tenir una ruta de sortida", explica el comandant.
El projecte està pendent d'un informe sobre l'impacte mediambiental de la instal·lació, que serà transcendental per determinar si es construeix.
Informa: Joan A. Sarmiento
Imatge: Anna Ginestà