Segona vida per als productes no venuts
Aquest navegador no admet l'element de vídeo.
Entra en vigor el reglament que obliga a donar una segona vida als productes no venuts. A partir d'ara molts dels articles que no es venguin hauran de tenir una segona vida segons la llei d'economia circular.
Es tracta de productes com roba, perfums, articles de neteja i electrònics, que suposaven un greuge ambiental important perquè es cremaven al forn o s'exportaven. Ara, no es podran destruir, sinó que s'haurà de donar, revendre o reciclar.
En els darrers anys, CTRASA ha hagut de gestionar una mitjana de 15 tones l'any de productes de cosmètica que no s'havien venut. Més o menys els mateixos que s'esperen aquest curs, quan portem 5 tones. És un volum de residus important, que s'ha convertit en prioritari per a l'administració.
En les darreres dècades la producció de béns s'ha duplicat i l'extracció de materials s'ha triplicat. I segons els experts, són aquests dos fets els responsables del 90% dels problemes ambientals: el canvi climàtic, la pèrdua de la biodiversitat i la contaminació de l'aire i de l'aigua.
I precisament, la nova llei d'economia circular ja tenia com objectiu reduir aquests efectes, "minimitzar l'impacte sobre els recursos naturals, allargar la vida dels productes i un canvi de consum", en paraules de Laura Coll, cap de l'àrea de Medi Ambient i Sostenibilitat.
Si abans els articles no venuts podien exportar-se o cremar-se, amb la nova llei d'economia circular, ja no. La quantitat de tones exportades o cremades cada any suposa una gran pèrdua de material i de recursos energètics.
"Es consideraria interessant potser centrar-nos en els articles de perfumeria i cosmètica en les quals la majoria de tones rebudes podrien correspondre a retorns comercials".
Elena Izquierdo, responsable de Medi Ambient de CTRASA
Però també hi ha una altra categoria de productes que hauran de revendre's o de donar-se, o en últim cas, separar tots els seus components per al reciclatge. Es tracta d'articles de promoció, amb errades a l'etiquetatge i els que les companyies de transport no hagin pogut lliurar.
Cada any s'aboquen entre 60 i 80 tones de menjar caducat que no arriba a comprar ningú. Aquests productes no els inclou la llei, però sí que suposen un greuge ambiental i, a banda, conviden a una reflexió del món en què vivim on encara molta gent passa gana.
Informa: Caterina Vidal - Óscar Serrano
Imatges: Javier Martín