L'anàlisi: el problema de l'aparcament davant l'arribada massiva de turistes

www.andorradifusio.ad

La imatge més repetida per la Puríssima és la d'aparcaments plens i turistes fent cua per entrar-hi. Un fet habitual quan és festiu a Espanya i França, que provoca el malestar de residents i visitants.

Tot i això, els comuns defensen que hi ha prou aparcament per acollir tothom que vingui.

Només en comunals amb barrera, Andorra la Vella disposa d'unes 3.000 places repartides entre Parc Central, Prat de la Creu i altres espais més petits. Una xifra similar a la d'Escaldes-Engordany.

A mesura que ens allunyem del centre, la necessitat de tenir aparcaments disminueix. A Sant Julià, Encamp i la Massana les places ronden entre les 1.200 i les 1.700. Ordino i Canillo són les que menys en tenen. 

Cal destacar que els aparcaments amb barrera segueixen sent un negoci rendible per als comuns. Sobretot, per al d'Andorra la Vella, que obté un benefici anual de prop de 2 milions d'euros. Segons la parròquia, festius com els de la Puríssima demostren que l'aparcament és un problema endèmic que manté el país. 

Els preus

El preu dels comunals genera diversitat d'opinions. Queda ben clar que els darrers 10 anys, el preu, en general, ha pujat significativament. Per exemple, el 2010, aparcar al Parc Central costava 1,05€ l'hora. Ara, costa 1,80€. Un increment del 71% que es queda curt si es compara amb Encamp, on en 10 anys el preu dels aparcaments horitzontals s'ha doblat.

La notícia positiva entre tot plegat és que hi ha comuns que han baixat el preu. El cas més clar és el de la Massana, que ha passat de 3€ l'hora a 2,20€, i Canillo, on la primera hora de pagament s'ha abaratit 80 cèntims. Amb Ordino, són les parròquies on els aparcaments són més barats. 

Informa: Òscar Serrano

Comparteix:

En marxa el primer Concurs Internacional de Guitarra Clàssica del Pirineu El perill d'allau s'eleva al màxim nivell per primer cop en cinc anys